FONTOS

Kellemes szorongás Sevilla előtt

"A szegedi Eb-n elért tíz első hely szélsőséges eredmény, csodák ritkán történnek" - ezzel a mondattal adta meg az alaphangot az esélylatolgatásra Angyal Zoltán szövetségi kapitány a csütörtökön Sevillában megkezdődő síkvízi kajak-kenu világbajnokság előtt. Ebből is az a (ha nem is szorongó) félelem olvasható ki, ami részben jellemzi az utóbbi évek legsikeresebb magyar sportágának képviselőit: mi lesz, ha egyszer csak három aranyérmet szerzünk?

Ettől egyelőre, Sevillában nem kell tartanunk, mert Angyal hozzátette: "Nagyon jól sikerült a felkészülésünk, három olimpiai számban számítok győzelemre, azt hiszem, ez a várakozásom reális." Majd úgy pontosította esélylatolgatását, elsősorban Kovács Katalintól és Vereckei Ákostól vár győzelmet K1 500 m-en, továbbá fontosnak tartja, hogy az olimpiai bajnok 1000-es férfi kajaknégyes visszahódítsa világelsőségét, s nagyon bízik C1 500-on a szintén sydneyi aranyérmes Kolonics Györgyben is. Az meg egyenesen magától értetődő, hogy mininális célként minden számban döntőbejutást vár a magyar versenyzőktől.

Tehát ez csak az olimpiai éremszámítás szerint három arany, s akkor a magyarok erősségének számító különféle négyes egységekről még nem is beszéltünk. (Tavaly Poznanban a nyolc magyar első helyezésből hatot a kvartettek hoztak.) Ahogy Angyal Zoltánnak, úgy nekünk sincs izgulnivalónk a vb előtt. Sőt megkockáztatjuk, a sevillai csapat még erősebb, mint a szegedi. Elsősorban nem is azért, mert három egység más összeállításban száll vízre, hanem mert egy kulcsfigurát tekintve kiegyensúlyozottabb. Aki nem más, mint Storcz Botond. A kétszeres olimpiai és négyszeres világbajnok klasszis idén három számban is (K1 és K4 1000 m, K2 500 m) kiharcolta az Eb-részvételt, de belátta, hogy nem is annyira a három döntő, mint az azt megelőző hat elő- és középfutam a mai, kiegyensúlyozott mezőnyben már nem vállalható. Sevillában csak olimpiai számaiban, négyesben és párosban versenyez, de a kevesebb ezúttal remélhetőleg több lesz. Csak viszonyításképpen: Szegeden e futamokban egyaránt másodikként ért célba társaival.

Ezer egyesben Borhi Zsombor helyettesíti, aki szerencsére tartja, sőt javítja már nyár elején is jó formáját, így ha 1994-es vb-győzelmének megismétlését nem is, érmet várhatunk tőle. A másik két változtatás sprintegységeket érint. Kenu kettesben Malomsoki Sándornak és Vasali Lászlónak fel van adva a lecke, hiszen a hazai kontinensviadalon Buzál Miklós és Végh Attila az első helyen rúgta be a hajót. Az Eb-n negyedik Dékány Kinga, Janics Natasa párost váltó Paksy Tímea, Kovács Katalin kettest ez a teher nem nyomja, ám az inkább, hogy ezt a finálét megelőzőn Kovács Kati remélhetőleg három másikban minimum érmesként végez. Így illene ebben is.

Az "újoncok" után vegyük számba azokat, akiknek javítaniuk kellene Eb-eredményeiken. Ide sorolható a Szegeden két negyedik helyezéssel zárt Hüttner Csaba, Fürdök Gábor kenus duó, a múlt héten felkészüléséről már bővebben nyilatkozó Kolonics György, továbbá három kajak páros. Veréb Krisztián és Vereckei Ákos (1000 m) Szegeden negyedik, Szabó Szilvia és Bóta Kinga, valamint Kammerer Zoltán és Storcz Botond 500 m-en egyaránt második lett. Amit normális esetben nem kell különösebben magyarázgatni, tőlük mégis mindenki még szebben csillogó érmet vár. Talán a két nem közötti különbségről is árulkodik, miként dolgozta fel Bóta és Kammerer a vb-t megelőző hét megpróbáltatásait.

- Náthás, fáradt voltam, ráadásul a leeresztett és lezsilipelt Dunán pocsék időket eveztünk. Egy szóval így jellemezhetném hangulatomat: mélypont. Csak az ad vigaszt, hogy megnéztem a tavalyi edzésnaplómat, és egy héttel a vb előtt finoman szólva akkor se eveztünk pályacsúcsokat. Aztán három arany lett belőle - így a női csapathajók "általános" tolóembere.

- Összeszedhettem valamit, mert másfél hete vasárnap el kezdett menni a hasam, csütörtökig abba se hagyta, s közben még be is lázasodtam, a kis megfázásról már nem is beszélve. Ugyan lefogytam két kilót, de úgy van, ahogy mondják, a böjt megtisztított. Felfrissültem, jó formában várom a rajtot. Tavaly csak négyesben versenyeztem a vébén, ráadásul Eb-ötödik hely után, akkor a második helyig javultunk, most két ezüstről indulok. Tudom, innen nehezebb előrelépni, de bizakodással tölt el, hogy párosban csak tíz centit kell hoznunk a németeken, négyesben pedig az edzőtáborban nagyon összeértünk. Valami azt súgja, itt is magyar-német párharc lesz. Az Eb-n győztes szlovákok évek óta csak egy versenyre kapják össze magukat, remélem, ezt az egyet Szegeden letudták. Az is erősíti a bizakodásomat, hogy a sevillai pálya meglehetősen hullámos, ami nekünk, a nagy Dunán nevelkedett kajakosoknak, amint azt Sydney is bebizonyította, kifejezetten kedvez - összegzett a szegedi Európa-bajnokság legrokonszenvesebb versenyzőjének választott Kammerer.

Mit tehetnénk hozzá szavaihoz? A böjt őt ugyan örömtelien megtisztította, mi azonban a már a hetet is meghaladó bő esztendők éremhabzsolásának folytatására számítunk.

(A világbajnokságon csütörtökön és pénteken az 500 és 1000 méteres elő- és középfutamokat, szombat délelőtt az 1000 méteres döntőket, délután a 200 méteres elő- és középfutamokat, vasárnap délelőtt az 500, délután pedig a 200 méteres döntőket bonyolítják le.)