FONTOS


 

Megközelíthetetlen balatoni vitorláskikötők
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Bilkei Borbála, Magyar Hírlap 2002.04.05
--------------------------------------------------------------------------------

Bajban lesznek a balatoni vitorlázók, mert csaknem tíz centiméterrel csökkent a tó vízmélysége a tavalyihoz képest. A Mahart-kikötők fele az iszappadok miatt jelenleg is alig megközelíthető, a nyár végére pedig nem lehet majd bejutni a kisebb kikötőkbe. Ráadásul sok hajótulajdonos anyagi gondok elé néz, mivel az idén 30 százalékkal többet kell fizetnie vitorlásának éves kikötéséért és a Mahart-szolgáltatásokért.

Gondok vannak a Balatonnal. Mégpedig komolyak. Tovább apad a tó vize, tavaly májusban 82 centiméter volt az átlagos szint, jelenleg 72 centit mérnek, és ez még csökkenni fog - állítják a szakemberek. A vízmélység pedig a balatoni vitorlázást is érzékenyen érinti. Félő, hogy a további apadás miatt lehetetlen lesz jó néhány kikötő megközelítése. "A nyílt vízen semmi gond, a baj az, hogy állandóan iszappadokon akadunk fenn a hajónkkal a kisebb kikötőknél, s viharban nagyon nehéz lesz bárhová is bemenekülni, ugyanis a sekély vízben ez sok helyütt lehetetlen" - mondta érdeklődésünkre Faragó Tamás nagyhajó-tulajdonos.

Évek óta gond a hajósoknak és a parti vállalkozóknak, hogy néhány balatoni település a vízről jószerivel megközelíthetetlen. Egy túrahajó átlagos merülése 1,1-1,4 méter, s ilyen hajó már fennakad az iszappadokon.

Cziráki Márta, a Balatoni Hajózási Rt. munkatársa lapunknak elmondta, hogy az idén csupán a kilenc legnagyobb kikötő kotrására futotta. A siófoki, a földvári, a szemesi, a boglári, a fonyódi, a badacsonyi és a füredi kikötőt mélyítették. A vállalatnak húsz hajóparkolója van, de az összes hajó számára csak a kilenc nagy vitorláskikötő és a Mahart-hajóállomások környéke közelíthető meg, gondot a túrakikötők elérése jelent. Főleg az északi parton, ahol a tőkesúlyos vitorlások számára a nyár végére megközelíthetetlenek lesznek a kedvelt kisebb kikötők.

A Balatoni Hajózási Rt. is próbálja orvosolni a gondot: húszezer köbméter iszapot kotor ki, hogy a főbb kikötőket a mélymerülésű hajók is megközelíthessék. A kisebb kikötőkben, mint Balatonakaliban, Fövenyesen, Révfülöpön vagy éppen Balatongyörökön azonban a helyzet tovább romlik, csak a legkisebb merülésű hajók tudnak kikötni.

A hajósok egy része felháborítónak tartja a helyzetet. A Mahart szolgáltatásai között ugyanis az egyik legfontosabb, hogy az emblémával ellátott vitorlásokkal a Balaton bármely Mahart-kikötőjében ingyen meg lehet állni. Ha nincs a hajón Mahart-háromszög, a kikötőben egy napi tartózkodásáért 4400 forintot kell fizetnie egy Balaton 31-es vitorlásnak. Az elégedetlenséget tetézi, hogy a vállalat az idén 30 százalékkal emelte árait. Cziráki Márta elmondta: a szolgáltatások köre bővült, az árban, új elemként, most benne van a hajók biztosítása és az utasok baleset-biztosítása is. Egyébként is, jegyezte meg, egy 2000-ben végzett felmérés szerint a kikötők szolgáltatásaival a hajósok nagy része elégedett.

A harmincszázalékos emelés sokakat érzékenyen érint, ráadásul éppen azt a kispénzű, nyugdíjasréteget, amely valóban hobbiból vitorlázik, és már eddig is csak nehezen tudta kifizetni a kikötő bérleti díját.
És a horgászoknak sem tetszik, hogy csónakjukért ezentúl hatvanezer forintnál is többet kell fizetniük. Egy kis méretű hajó, például egy kalóz helybérlete csaknem 63 ezer forint, a Balaton 31-esekért pedig 250 ezret is elkérnek. A 4,5 méternél szélesebb helyet igénylő hajók tulajdonosainak pedig az áprilistól októberig tartó tárolásért 515 ezer forintot kell fizetniük.

Egyébként a Balatonon mintegy 3500-4000 hajó van, közülük 1500 a Mahart kikötőiben bérel helyet. Cziráki Márta - bár elismerte, hogy néhányan felmondták a szerződésüket - elmondta, a parkolók jelentős része már elkelt.

VITORLÁZÁS

KÉPEK

   

 
LINKEK