FONTOS


 

Célban a Mira Mare mezőnye
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Kálló Péter, Szabó János, [origo] 2002.03.17
--------------------------------------------------------------------------------

Vége a Mira Mare 2002 vitorlásversenynek az Adrián. A nyertes - aki saját hajóosztályában abszolút első helyezett és a playoffon, a bavaria 44 hajótípussal vívott utolsó csatából is győztesen került ki - a 41-es számú hajó lett Dr. Orbán István skipper vezetésével.

A csapat - idén előszőr - vándordíjként elnyerte Kolombusz Kristóf kardjának másolatát - a kardnak a pengéjébe egy üzenetet véstek latinul: Navigare necesse est!, amely annyit jelent: navigálni kötelező!

Hovanecz Zoltán főszervező elképzelése szerint ez a díj jelenti a Mira Mare-kupa igazi komolyságát, amiért érdemes megküzdeniük a versenyzőknek. (A verseny szintjének erősődése érezhető volt a Sukosantól északra vezető útvonalon is, mind időjárás, mind navigáció, mind táv szempontjából.)

Az örömbe egy kis üröm is vegyült, mert kérdéses volt egy-két hajó kauciójának visszaadása. A legelső éjszakai futamon - hatalmas viharban - egy-két hajó megsérült, zátonyra futott. Ennek a kárnak a felmérése a díjkiosztó másnapján volt, és az Adriatic Charter, akitől bérelte a hajót a szervezőség, nem volt hajlandó kifizetni az 1500 eurót (közel 370 ezer forint) - hosszas vita után végül sikerült dűlőre jutni.

Harmadik szakasz - szélcsendben

A tengerészek azt mondják, a szél sohasem alszik, legfeljebb pihen. A Mira Mare-kupa résztvevői viszont szívesen aludtak volna még, mikor felvirradt a harmadik versenynap, dacára az előző napi rövid szakasznak és a törölt futamnak. Cres kikötőjében a szél is jól "elvackolta magát" és nem akart a versenyzőkkel ébredezni, ezért a verseny szervezői úgy döntöttek, hogy elébe mennek a szélnek és megkeresik, hátha meg lehet valahogyan menteni az aznapi futamot. Cres szigetének észak-nyugati csücskéig kellett motoroztatni az egész mezőnyt, mikor gyenge északi szélbe botlottak, így délelőtt tíz órakor az alig fújdogáló szellőben a zsűri elrajtoltatta a hajókat.

Tulajdonképpen az aznapi verseny legjelentőségteljesebb eseménye ezzel meg is történt, hiszen az elkövetkezendő közel húsz órában említésre méltóról alig-alig lehet beszámolni. A gyenge szélben elrajtoló mezőny kétségbeesett igyekezettel próbált kikerülni a Vela Vrata csatorna szűk átjárójából, de sötétedésig csak alig néhány mérföldet erőlködtek előre, azt is csigalassúsággal. De a fohász aznap nem használt. Meg a káromkodás sem, pedig mind a kettőből kijutott bőven az időjósoknak. Hiszen az akkorra beígért erős bórából csak enyhe fuvallat kerekedett, és estére még az is elült a szigetek meredek partjai között, időt hagyva a csapatoknak az önfeledt bámészkodásra.

Éjfélre a mezőny nagy része feladta és motort kapcsolt, hogy "bepöfögjön" Rab szigetére. Nem bírta tovább a szélcsendes megpróbáltatást, és az egy helyben lötyögést a hatalmas tükörsima lavórban. (A lavór vitorlás szakkifejezés, azt jelenti: langyos, sima, rezzenéstelen.) A maradottak pedig szenvedtek és rakosgatták a vitorlákat ide-oda, keresgélve a titokban ellibbenő apró fuvallatokat. A végére azért kiderült, hogy nekik lett igazuk, hiszen a szélnek alig nevezhető, de legalább elhanyagolható "lengedezésben", a hajnali órákban átvánszorogtak a Plavnik és Cres szigete közötti első ellenőrző ponton, melyet a zsűri ki is nevezett befutónak.

Nem sokan maradtak a mezőnyből a végére. A vitorlázók legnagyobb ellensége a szélcsend. Semmitől nem félnek jobban, mint a tükörsima tenger látványától, mert a vihar az jöhet, de a szélcsend az felőrli az idegeket és olykor a jó modort is. Ez utóbbinak olykor a kéznél lévő rádió és az éter hullámai isszák meg a levét. De bizony ilyen a túravitorlázás: egyszer fent, egyszer lent, egyszer haladunk, egyszer csak ringatódzunk a nagy tükörsima lavórban. Itt a hosszú távú taktika számít, s az, hogy ki bírja tovább erővel és idegekkel. Meg persze, hogy ki tudja legjobban összegyűjteni, és vitorlájába terelni az átsuhanó szellőket.

Ez a 42-es hajóosztályban a Dancing Queen nevű hajónak sikerült a legjobban Dr. Fekete Balázs vezérletével, míg a 34-es osztályban a Lilly futott be elsőnek Zelles Sándorral a kormánynál.

A Mira Mare-kupa harmadik futamának eredményei:
34-es hajóosztály:
1. Lilly: skp. Zelles Sándor
2. Orchid: skp. Molnár Csaba
3. Aralia: skp. Németh Attila

42-es hajóosztály:
1. Dancing Queen: skp.Dr Fekete Balázsű
2. Katarina: skp.Dr Orbán István
3. Pooh: skp. Kiss István

Negyedik szakasz - száguldás az éjszakában

Végre történt valami. Előbb csak elsuhanó fodrozódások borzolják a víz felszínét és a kedélyeket, majd az egyre erősödő szellő egyértelmű és kitartó Yugóba fordul, mely az Adriai-tenger partjai mentén dél, dél-keleti irányból szalad fel a partok mentén, megmozgatva a tenger hullámait és a vitorlázók képzeletét.

Hosszú, nehéz szakasz várt a versenyzőkre a Mira Mare-kupa utolsó versenynapján, bonyolult éjszakai navigációval és három ellenőrző ponttal terhelve az amúgy is erejük végén járó hajósokat. A kora délután Rab szigete mellől elrajtoló mezőny gyönyörű napsütésben és erős Yugóban vágott neki a közel hatvan mérföldes távnak. Az erős negyed szélben vágtató hajók hat-hét csomós sebességgel szelték a méteres hullámokat, melyek megmozgatták a csapattagok taktikai készséget, erejét és gyomrát egyaránt.

De végre senki nem panaszkodott és az éterben is néma csend honolt, ami biztos jele volt annak, hogy mindenki alaposan el van foglalva a navigációval és a hajó finomra hangolásával, hogy még néhány tizednyi plusz csomós sebességet ki lehessen csikarni belőle. Ennek meg is lett az eredménye, hiszen az első ellenőrző ponthoz, mely Pag és Maun szigete között helyezkedett el, már sötétedésre odaértek a leggyorsabb versenyzők. Kutyafuttában bejelentkeztek és széltől ittasodott lélekkel máris rohantak tovább a második pont felé, mely az Ugljan sziget északi csücskénél helyezkedett el.

A Zadari-csatornában erős szembe szélbe szaladt bele a mezőny, de ez mit sem zavarta őket, hogy hosszú takkokkal ne száguldozzanak ámokfutóként tovább a sűrű, sötét és holdtalan éjszakában. Küzdöttek a fiúk derekasan a vaksötétben és kora hajnalra le is értek a Zadarral szemben elhelyezkedő Osljak szigethez, a harmadik ellenőrző ponthoz, ahol a kis sziget és Ugljan között mindenki beleszaladt a lavórba, és a hirtelen szélcsend majdnem átrendezte az elől rohanó három hajó sorrendjét, melyet a hosszú mérföldeken át sikerült kiharcolni. Annyira meglepte a hajókat a szélvédett, kis öböl, hogy először nem is tudták, mihez kapjanak a szédült rohanás után. Azután virradatra nagy nehezen mindenki átvánszorgott az átjárón, ami már tényleg csak egy ugrásnyira volt a céltól, a sukosani Zlatna Luka kikötő bejáratától.

Fáradtan, csapzottan, de boldogan esett be mindenki a célba egy gyönyörű és felemelő vitorlázás után. Nem is volt ebben semmi hiba, hiszen ezen az utolsó szakaszon a Mira Mare-kupán minden összejött és mindenki elégedett lehetett. Feledésbe merültek az előző napi, kétségekkel teli, szélcsendes időszakok és mindenki nagyon sportszerűen, tisztességes versenyben teljesítette a távot, öregbítve a magyar vitorlázók jó hírnevét az Adrián.

Bízva abban, hogy hasznos tapasztalatokkal távozik minden versenyző a Mira Mare-kupáról, jövőre újra várja az Adria a magyar vitorlázókat a legnagyobb, évadnyitó versenyen.

A negyedik szakasz eredménye:
34-es hajóosztály:
1. Lilly: skp. Zelles Sándor
2. Aralia: skp.Németh Attila
3. Alocasia: skp. Szalóki László

42-es hajóosztály:
1. Marin: skp. Srámli Mihály
2. Dora: skp. Winkler László
3. Sesula: skp. Szabó Ferenc.

Összesített eredmény:
34-es hajóosztály:
1. Lilly: skp. Zelles Sándor
2. Daisy: skp.Kirimi Zoltán
3. Tansy: skp.Dr Csók Viktor.

42-es hajóosztály:
1. Katarina: skp. Dr Orbán István
2. Pooh: skp. Kiss István
3. Puma: skp. Medgyesi János.

Szélcsend és viták a Mira Mare-kupán
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Kálló Péter, [origo] 2002.03.15
--------------------------------------------------------------------------------

Érdekes események tarkítják az idei Mira Mare-kupát. A zsűri a futamokat a szélcsend miatt folyamatosan halasztja, a szél pedig az esetleges startok után rögtön eláll.

A mezőny véleménye megoszlik. Van aki feladja a hosszú várakozás után a versenyt és azt mondja, hogy inkább várost néz, van aki végigszenvedi a több óra egy helyben állást, de abban sokan egyetértenek, hogy a szervezőség rossz döntéseket hoz (például kedden fél négytől negyed hétig kint tartotta a hajókat a vízen, amikor lehetett tudni, hogy a szél már nem fog feltámadni).

Az indulók egy része óvást nyújtott be, és itt a hibáját a zsűri is elismerte, de azóta az indulók mindenért a szervezőséget hibáztatják. A zsűri a versenyszabályokkal védekezik, és nagyrészt tartja magát az előre leírtakhoz.

A közhangulat nem túl pozitív, de a mai egy órás rajton a mezőny nagy része elindult. Egy-két versenyző kiállt várost nézni és feladták a versenyt, köztük a vasárnap éjszakai - az eddigi legkeményebb - futamon győztes Soponyai vezetésével induló hajó. A futamokat kedd óta rendre lefújják így érdemleges nyertes azóta sincs. A keddi futamot egyetlenegy hajó nyerte: a Bavaria 41/42 hajóosztályból a 34-es hajó. Tegnap éjszaka a zsűrihajó egy halászhajóval ütközött Rab mellett, a halász élete a véletlenen múlt, a halászhajón keletkezett egy hatalmas lyuk, amit Krk szigetén próbálnak megjavítani.

Végül a legutolsó futamra rendbe jöttek a dolgok, feltámadt a szél. A Rab szigetéről Sukosanba tartó futam izgalmas és szoros verseny volt, melynek során a 36-os hajó lett az első befutó. Végül a nappali futamból, a nézeteltérések és a szél hiánya miatt éjszakai verseny lett. Végül a zsűri a reklamációk, az óvások és az elégedetlenség hatására nagyon összeszedte magát, így a futam végére mindenki elégedett lehetett.

A mai nap a playoffal telik, a két hajóosztály nyertesei mérik össze tudásukat Sukosanban. Utána egy díszvacsora a helyi étteremben, és a díjkiosztó következik.

Ez volt a befutó sorrendje:

Bavaria 41/42 hajóosztály:

1. 41-es számú hajó, Dr. Orbán István skipper
2. 45-ös számú, hajó Kiss István skipper
3. 31-es számú, hajó Medgyesi János, skipper

A playoffban a 41 es hajó indul, Dr. Orbán István skipperrel.

Túl van az első szakaszon a Mira Mare mezőnye
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Kálló Péter, Lázár Lénárd, [origo] 2002.03.12
--------------------------------------------------------------------------------

Idén a verseny szervezői úgy döntöttek, hogy a Mira Mare-kupák hagyományos éjszakai futamát nem az utolsó napon rendezik meg, hanem ez lesz a négy szakaszból álló verseny első futama. Ezen van túl a minden eddiginél nagyobb mezőny.

Véget ért az első futam a negyedik Mira Mare vitorlásversenyen. Elmondhatjuk, hogy talán ez az éjszakai - 82 tmf (kb.150 km) - szakasz a legnagyobb kihívás ez egész hét alatt. A hajóknak 26,5 óra alatt kellett megtenniük a távot.
Három órakor elrajtolt a mezőny az erősődő szélben. Az erős 50-60 km/h szelet gyakran tették kiszámíthatatlanná a 80-100 km/h-s szélrohamok, így a hajó kormányosainak egész idő alatt éberen kellett őrködniük a biztonság érdekében. A hajók 60-70 fokban az oldalukra dőlve, félszélben, nyolc, 8-9 csomós sebességgel csapódtak a 8-10 méteres hullámok közé.
A szervezők fokozottan figyeltek a biztonságra, ezért az éjszakai futam során mindenki számára kötelező volt a mentőmellény viselése, és kétóránként minden hajónak pontos helyzetjelentést kellett adnia.
Az erős szél ellenére voltak teljesen szélcsendes öblök, ahol a hajók órákra fogságba estek, így történhetett meg, hogy már az első ellenőrző pontnál komoly időeltéréssel jelentkeztek be a versenyzők. Az első hajó a rajt után 7-5 órával, míg az utolsó 15 órával később haladt át.

Az embert próbáló körülmények miatt a mezőny harmada feladni kényszerült ezt a "maratoni" futamot. Előfordult kormányhiba, vitorlaszakadás, zátonyra futás, és sokan a tavalyi Trogir-Komiza szakaszon "megszerzett" tengeri betegségükkel találkoztak ismét. Ezekben a pillanatokban ért véget a verseny hivatalosan, mindenki biztonságban van Mali Losinjban.

A következő futam Malin Losinjból Cres sziget északi pontjára tart. Ez az előző napihoz képest egy sokkal rövidebb táv: 30 mérföld légvonalban. A start holnap reggel tíz óra körül lesz.

Az első nap után ez volt a befutó sorrend:

Bavaria 41/42

1. Mary-N (Soponyai Géza)
2. Pooh (Kiss István)
3. Katarina (Dr. Orbán István)

Bavaria 34

1. Lilly (Zelles Sándor)
2. Daisy (Kirimi Zoltán)
3. Poppy (Perl Tamás)

Indul a 2002-es Mira Mare-kupa
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Kálló Péter, [origo] 2002.03.06
--------------------------------------------------------------------------------

Most hétvégén kerül megrendezésre a magyar vitorlázók idénynyitó versenye a Mira Mare-kupa 2002. Szombaton lesz a bemelegítés, és a hajók tesztelését végzik el a versenyzők, azután vasárnap a széltől függően délután vagy este rajtol a mezőny.

A szervezők két hajóosztály számára rendezik meg immáron negyedszer a Mira Marét. Bavaria 34 és Bavaria 41/42 hajók állnak a startvonalhoz, hogy megtegyék a 180-190 tengeri mérföldnyi távot. (Egy tengeri mérföld 1,852 km, vagyis a verseny ígért hossza kilométerben 330-350 km.)


A Bavaria 34-es
Néhány szó az útvonalról: Sukosanból indul a rajt, majd ezután az első napon Zadar csatornán át Zadarba, onnan Mali Lisinj kicsiny szigetének kikötőjében ér véget a harmadik nap. A következőkben Cres szigetének megkerülése lesz a cél, ahol talán a legnehezebb dolguk lesz a skippereknek a változó széljárás és a szűk átjárók miatt. Innentől visszafelé halad a mezőny a Rab szigeti kikötőbe. Az utolsó előtti napon Iz/Preko, végűl megint Sukosan lesz a cél. A hajóosztályok győztesei között play-off verseny keretein belül dől el az összesített első hely sorsa, amely Bavaria 44 típusú hajókkal kerül megrendezésre. Amelyik csapat a play-off-ot megnyeri, az viheti haza az idei Mira Mare-kupát.


A Bavaria 41-es

Egy vitorlásversenyen nagyon nagy szerepe van a széljárásnak. Lehet bármilyen profi a csapat vagy a skipper, ha nincs szél, áll a hajó. (A Mira Mare 2001-en egy évvel ezelőtt, pont egy ilyen helyzet változatta meg az utolsó pillanatban a verseny állását.)
Horvátországban, az Adria partjainál két domináns széljárás uralkodik. Az a bóra, mely a hegyek felől fúj, és körülbelül 30-40 csomó a sebessége. (A csomónál is az 1,852 km a váltószám, vagyis 55-60 km/óra.)
A szakzsargonban a bórát "pöffös" szélnek nevezik, ami azt jelenti, hogy a sebessége néha felmehet 70-80 km/órára vagy akár többre is. A másik uralkodó széljárást jugónak vagy más néven sirokkónak nevezik. Ez dél, délkelet felől fújó szél. Sebessége állandó, 60-65 km/óra.
Az ideális az lenne - vélekedik az egyik skipper -, hogyha ki lehetne fogni az indulás után a jugót, mivel a verseny észak felé halad az első szakaszban, de a visszaútnál a Cres-szigetek után szembeszélbe kerülnek ettől, így addigra a bórára számítanak, mely visszafújja őket Sukosanba.

Photon Képügynökség

Űrhajós és énekes is nevezett az idei Mira Mare-kupára
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Arany-Média, 2002.02.12
--------------------------------------------------------------------------------

Március 9-től negyedik alkalommal találkoznak a Mira Mare Cup 2002 tengeri túravitorlázó- és navigációs verseny résztvevői az Adrián. A közel kétszáz nevező 185 tengeri mérföldet tesz meg az egyhetes túra alatt. Az eseményre jelentkezett Aigner Szilárd, Falussy Mariann és Farkas Bertalan is.

A kupa szezonnyitó nemzeti verseny. Idén számos meglepetéssel is szolgálnak a szervezők. Az útvonal sokak szerint nehezebb lesz, mint az előző években.

Hovanec Zoltán, a szervezőbizottság elnöke elmondta, hogy már a második napon természetesen lesz éjszakai futam is. A versenyen két kategóriában indulnak a hajók. Az előző évekhez képest az idei "flotta" jobbára fiatal, 1998-99-ben gyártott Bavaria hajókból áll. A Bavaria 34-en hatfőnyi legénység dolgozik, ennek hosszúsága 10,8 méter, míg a Bavaria 41/42 típust (több mint 13 méter) nyolcan próbálják sikeresen célba juttatni. A hajóosztályokban közel azonos volt a nevezés. A kupa útvonala Zadar/Sukosan-Mali Losinj-Cres-Rab-Iz/Preko.

Feltétlenül meg kell említeni az idei évben először "kitalált" play-off versenyt. Itt a két kategóriagyőztes legénység egy nagyobb Bavaria 44-es hajóba átszállva küzd meg az elsőségért. Ezt a megmérettetést az utolsó napon, március 15-én délelőtt rendezik.

Az idei versenynek számos, a médiából jól ismert résztvevője is lesz. Így például Aigner Szilárd meteorológus, Kiss Gabi, az M1 bemondónője, Falussy Mariann, a Pa-dö-dő együttes tagja vagy az RTL Klub-os Pokrivtsák Mónika. Külön érdekesség, hogy hajóra száll az első magyar űrhajós, Farkas Bertalan is.

A verseny lehetőséget biztosít a teljesen amatőröknek is. Idén nincs külön női kategória, de női skippert Bagi Eszter személyében üdvözölhet a mezőny. Ő tavaly futamgyőztes hajó tagja volt.
"Vitorlázni szép veszély!" - ezt a szlogent lehetne kitűzni a verseny zászlajára.

VITORLÁZÁS

KÉPEK

   

 
LINKEK