FONTOS


 

A szövetség nem kívánja megváltoztatni a döntését, így a Nemere állva marad a Kékszalag-rajtjánál
A Liberák a szabadságot hirdetik

--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Csanálosi Beáta, Nemzeti Sport 2001.07.11
--------------------------------------------------------------------------------

A legrégebbi európai tókerülő verseny, a Kékszalag vitorlásverseny csupán pénteken reggel 9-kor rajtol el Balatonfüredről, ám egy vita kapcsán már napokkal az indulás előtt reflektorfénybe került az esemény. A szövetség az idei versenykiírásában ugyanis engedélyezte a trapézos sporthajók indulását, amely megosztotta a honi vitorlástársadalmat.

A módosítást leginkább a 75 négyzetméteres cirkáló hajóosztályba tartozó Nemere II. legénysége ellenzi, Cittel Lajos kapitány szerint ugyanis ezzel pont a hagyomány szenved csorbát.

- A Kékszalag tradicionális verseny, amelyen azoknak a túrahajóknak kellene a jövőben is indulni, amelyek eddig részt vehettek rajta. A Liberák pedig nem férnek bele ebbe a kategóriába. Egyrészt ezek nem is igazán a Balatonra valók, másrészt a biztonságuk érdekében motoros kíséri őket, ami sportszerűtlen, hiszen órási előnyt jelent a többi indulóval szemben - mondta Cittel Lajos.

- Ennek ellenére a Liberák az összes európai tókerülő viadalon indulhatnak.

- Igen ám, de egyik esetében sincs szó akkora távolságról, közel kétszáz kilométerről, mint a balatoni versenyen. Tavaly is csupán a csodával volt határos, hogy a Fehérszalagon nem történt halálos baleset. A vihar miatt ugyanis több ilyen hajó felborult, a legénységüket pedig menteni kellett.

-A Fehérszalagon mégsem ellenzik a trapézolható hajók indulását?

-Nem, mert az direkt azért lett kitalálva, hogy mindenki kedvére kitombolhassa magát. Ugyanolyan veszélyes persze, de legalább csak kétévente kell felvonultatni a mentőegységeket, nem minden évben.

- A Kékszalag elsősége elvileg a Balaton leggyorsabb hajóját illeti. Nem érzi úgy, hogy sérül ez a megfogalmazás, ha korlátozzák a résztvevő hajóosztályokat?

- A Liberák valójában nem fedik le a hagyományosan vett hajó fogalmát, mint ahogy a szörf sem. Ennyi erővel jövőre akár már katamaránnal vagy motorcsónakkal is be lehet majd szállni a viadalba? Elvégre a leggyorsabb címről van szó. Egyébként érdekes módon ugyanaz a társaság, amely a szabálymódosítást kérte, ellenzi a többtörzsű hajók megjelenését, akkor viszont engedélyezzük azokat is. Hiszen ha nyílt a verseny, akkor tényleg legyen is az!

-Pénteken azért ott lesznek a rajtnál?

- Ott leszünk, de állva maradunk.

- Van tudomása arról, hogy mások is csatlakoznak önökhöz?

-Sokan jelezték, hogy amennyiben mi nem indulunk, akkor ők is távolmaradnak a versenytől, de eddig mindenkit igyekeztünk lebeszélni erről. Egyrészt ez egy nagy hagyományokkal rendelkező, csodálatos megméretés, amelyet vétek kihagyni, másrészt nem így akarjuk megoldani a problémát. Mi elhatároztuk, hogy amennyiben a szövetség nem változtat a döntésén, figyelemfelhívás gyanánt nem rajtolunk el.

- Milyen változtatásra gondoltak?

- Ha külön értékelik a Liberákat, az nekünk elég.

A támadott, trapézolható hajók közül a Libera osztályba tartozó Pleasure kormányosa, Litkey Farkas azzal kezdte mondandóját, hogy az első Kékszalag verseny 1934-es, eredeti kiírásában korlátozás nélkül minden hajó indulhatott. Csupán 1942-ben változtatták meg a szabályzatot, tehát nem a kezdetektől beszélhetünk korlátozásról.

-Amikor megjelentek a 22-es verseny yollék, amelyek a csúcskategóriát jelentették abban az időben, négy Kékszalagból kettőt megnyertek, míg a másik kettőn is érmes pozícióban végeztek. Ezért aztán megváltoztatták a kiírást - feltehetőleg politikai okból - a "tradíció érdekében" felkiáltással. De elég csak a Nemerét alapul venni, már arról vita robbant ki, hogy egyáltalán megépüljön-e. A maga idejében ugyanis ugyanolyan nagyteljesítményű hajó volt, mint ma a Pleasure.

- Vagyis nem vitatja, hogy óriási eséllyel indulnak majd a tókerülő versenyen.

- Elvégre az a cél, hogy a leggyorsabbé legyen a szalag.

- Miért nem elégedtek meg azzal, hogy a Fehérszalagon már rajthoz állhatnak?

- Mert a Kékszalagnak van igazi rangja, mindenki ehhez kapcsolja a leggyorsabb fogalmat. A hagyomány az Oxford-Cambridge viadaloktól származtatható, ott a győztes sötétkék, a vesztes világoskék szalagot kapott. Éppen ezért furcsa, hogy nálunk eddig valójában a Fehérszalag volt az igazi, a Kékszalag pedig csupán a tradicionális hajók versenye. Pedig fordítva kellene inkább lennie.

- Hogyan érinti önöket az ötszörös győztes Nemere bojkottja?

- Rosszul érezzük magunkat emiatt, hiszen arról a hajóról van szó, amely tíz óra negyven percével máig tartja az időrekordot. De a fejlődést nem lehet megállítani. Az, hogy 1951-ben és 1991-ben is a Nemere tudott nyerni, mutatja, negyven éven keresztül nem volt változás a hazai vízeken. Aztán az elmúlt tíz évben felgyorsult a folyamat, és új, gyors hajók jelentek meg, sőt, már rendre azok nyertek. Mi a Nemerét a Pleasure elődjének tekintjük, hiszen ahogy hajdanán azt a hajót is sok támadás érte, most mi éljük át mindezt.

- Az "ellenzékiek" a biztonságot is hangsúlyozzák...

- A biztonsággal kapcsolatos érvek azért nem állják meg a helyüket, mert az senkit sem zavar, hogy kétévente a Fehérszalagon kockára tesszük az életünket.

- Abban volt szerepük, hogy a szövetség pont az idén változtatott a kiíráson?

- Nem titok, a közelmúltban beadtunk egy kérvényt ezzel kapcsolatban, de szerintem jócskán megérett már az idő a változtatásra.

A Magyar Vitorlásszövetség főtitkára, Weöres László szerint a megoldás rendkívül egyszerű:

- A korábbi Kékszalagokon élő korlátozást, miszerint a trapézos hajók nem indulhatnak, feloldotta az elnökség. Vagyis minden olyan hajóosztály rajthoz állhat péntek reggel Balatonfüreden, amely az éves verseny-regiszterünkben szerepel. Az elkészült kiíráson nem áll szándékunkban változtatni.

VITORLÁZÁS

KÉPEK

   

 
LINKEK