FONTOS


 

Kékszalag fehéren feketén
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: JJ, Népszabadság 2001.07.15
--------------------------------------------------------------------------------

Füredi találgatás csütörtökön, egy nappal a Kékszalag rajtja előtt: lesz-e bojkott? Plusz még elszabadult két ló a közeli szabadidőparkból, a 71-es út környékén bóklászik, az autósok vigyázzanak; nem mondhatni tehát, hogy nem előzik meg izgalmak a legrangosabb hazai tókerülő vitorlásversenyt. A feszültség június végén kezdett fokozódni, amikor az elnökség úgy döntött, hogy a Balaton mindenkié, kvázi, aki nevezni akar, az elindulhat a Kékszalagon. Mindenkié, tehát az úgynevezett trapézos hajóké is, amelyek - korszerű felszereltségüknek köszönhetően - gyorsabbak a többieknél. A verseny ezzel irreálissá vált, mondta például a legendás Nemere II. tulajdonosa, és úgy határozott, hogy az időrekordot tartó hajója nem indul. Követik-e mások is a zászlóshajó példáját, nos, ez izgatta a népeket.

Rajt péntek reggel kilenckor. Nyolckor már hangyabolyt idéz a szövetség füredi telepe, tudják, az utolsó simítások. Néhány ember kezében fekete szalag, sejtem, miért. "Temetik a hagyományokat" - mondja Weöres László, a szövetség főtitkára. Aztán megbeszéljük, hogy igazságos döntés nem születhetett volna, hiszen, ha például a Liberákat tiltják el a versenyzéstől, akkor ők sértődnek meg, ha másokat, akkor mások.

"Meglehet, hogy ’55-ben, amikor a Nemere II. tíz óra negyven perc alatt kerülte meg a Balatont, a többiek tiltakozhattak volna" - mondja egy másik ember, egy harmadik hozzászóló nehezen támadható érvvel áll elő: "Úgy tudom, hogy a Kékszalag a Balaton leggyorsabb hajóját illeti. Most majd kiderül, melyik az."

Fekete szalaggal vagy a nélkül, a mezőny - 315 hajó - szép sorban odaáll a rajthoz; mit mondjak, csodálatos látvány. A jelentős többség Kenese felé veszi az irányt, a Nemere II., a Lopakodó és hat 70-es hajó Tihanynak fordul - ez a nyolc tiltakozásul a Fehérszalag útvonalát teljesíti. Ennyi a bojkott, ha ez az egyáltalán. A szél a közepesnél gyengébb, az élre, a várakozásnak megfelelően, trapézolós hajók állnak. A kenesei fordulóból a Pleasure szabadul elsőként, Litkey Farkas kormányos irányítása alatt tizennégy tagú legénység szaladgál, mint - elnézést a tiszteletlen kifejezésért - pók a falon. A Pleasure ugyanis borulékony hajó, hiába, a gyorsaságnak ára, de minimum kockázata van. Az ugyancsak esélyesnek tartott Azzardissimo tucatnyi emberrel ered a vezető nyomába, majd harmadikként az Asso Le Mio kapaszkodik, nem kis meglepetésre. Suttognak még a Yuppie-ról, több okból is. Egyrészt, mert kormányosa Detre Szabolcs, a legénység soraiban pedig ott van a testvére, Zsolt és Fa Nándor is. Másrészt a hajó egy katamarán, vagyis kéttestű vitorlás, amely bizonyos széljárásban egyenesen verhetetlen. Ilyen szakasznak tartják a szakemberek a Kenese és Siófok közötti részt, amelyen többnyire feles szelek uralkodnak, és azok állítólag nagyon jók a Yuppie-nak. Igen ám, de a legénység nem készült el a rajtra, csak negyvenperces késéssel indulhatott a többiek nyomába.

Aztán a tihanyi révnél, az úgynevezett csőben elfogy a szél, jön a lavór meg a kényszerű araszolás. Ilyen semmilyen szélben már az is csoda lenne, ha az elsők szombat reggelre megérkeznének Füredre.

A két ló egyébként megkerült, hogy milyen állapotban, azt nem írom ide, elvégre ez egy kedélyesnek elképzelt tudósítás.

VITORLÁZÁS

KÉPEK

   

 
LINKEK