FONTOS


 

Fa Nándor is figyeli a Volvo Ocean Race-t
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Arany-Média, 2002.01.16
--------------------------------------------------------------------------------

Régen hallottunk már Fa Nándorról, a magyar vitorlázósport világszerte ismert egyéniségéről. Interjúnk aktualitását a szeptember 23-án kezdődött Volvo Ocean Race csapat földkörüli vitorlásverseny adta, de természetesen szakmabeli kérdések és a Sydney-Hobart is szóba került. A sportembert Székesfehérváron látogattuk meg, ahol saját üzemében komplett kikötői berendezéseket gyárt.

- Mennyire kíséri figyelemmel az ősz óta tartó Volvo Ocean Race vitorlásversenyt?
- Ez nagyon érdekes, mert a verseny hőskorában (akkor még "Whitbread"-nek hívták) az egyik első olyan élményem volt a hajózásban, ami elmozdított a nagy hajók, az óceánvitorlázás felé. Akkor még a Flyer nevű nagyhajók nyerték ezt a versenyt. Később ugyan elsodródtam a szóló vitorlázás felé, de fél szememet mindig rajta tartottam a teljes legénységű hajók versenyén. Ez végül is a legprofibb ebben a kategóriában, ennél magasabb szint már nincs. Bő két héttel ezelőtt voltam a Párizsi Hajókiállításon, ahol a verseny standján számos videó és más ismeretanyagot adtak át, amelyek a nagyközönség előtt nem voltak sehol publikálva. A kiállításon láttam néhány vitorlás tervezési rajzát is, és így megismerkedtem, a hajók súly, valamint kondicionális paramétereivel. Arra a következtetésre jutottam, hogy ezek a jól csengő extrémek nem tudnak többet annál, mintha magyar tervezők asztaláról kerültek volna ki. Összefoglalva nagyon-nagyon szimpatikus nekem a verseny.

- Részt venne egy ilyen megmérettetésen?
- Ennek a versenynek a költségvetése olyan magas, hogyha az ember szerényen és kultúráltan adja elő, ebben a pillanatban túl nagy realitása nincs annak, hogy magyar hajó elinduljon.

- Mennyire veszi igénybe egy ilyen verseny az embert, hiszen lehetett hallani embert próbáló történetekről...
- Mostanában jóformán egy versenyről se lehet hallani, hogy ne az lenne a leg... Gondoljon bele, hogy a szólóvitorlázók nyitott kategóriájú hajókkal még mindig nagyobb teljesítményre képesek egyedül, mint ezek a hajók tizenkétfős legénységgel. Amíg a szólóhajósok mennek száz napot a Vendeé Globe-on non-stop, addig ezek a versenyzők leghosszabb szakaszon huszonöt napot tesznek meg. Egyrészről nagyon nehéz tizenkét embernek óraműpontossággal együtt dolgozni, lélegezni, mert kicsi a tér, de ugyanakkor ők sokkal többre képesek, mintha valaki egyedül küzdene meg a tengerrel. Természetesen ez egy profi verseny, de messze nem embertelen.

- A hajók úgynevezett szabályzatban meghatározott adatairól mi a véleménye?
- A biztonság kedvéért ezek meglehetősen "lebutított" hajók. 60 lábasak a Volvo hajók, de ezeknek csak a vízvonala 60 láb, mert előre-hátra túlnyúlnak ezen. Ezek erre a versenyre kitalált osztályhajók, bizonyos paraméterekkel, amelyek nyitottak a tervezők képzeletének. A biztonsági mutatói, a hajótest, azon belül a tőkesúly merülésének mértéke megkötött. Ha a hajó jól van megépítve (szakértő által) nagyon biztonságos, és egy kicsit talán túl is van tervezve, ennek megfelelően a képességei elmaradnak a ténylegesen 60 lábas hajók teljesítményétől.

- A sajtón kívül kap-e híreket a versenyről?
- Igen figyelemmel kísérem, de nemcsak ezt a versenyt, hanem érdekel a párhuzamosan zajló Sydney-Hobart is, amiben szintén ezek a hajók mentek egy szakaszt. Itt különben az én első 60 lábas hajóm ausztrál színekben indult. Nem tudom egyébként, milyen eredményt ért el.

- Ismer-e olyan versenyzőt a mezőnyből, akikkel korábban találkozott versenyeken?
- Látásból sokakat ismerek, érdekes módon néhányat kishajóversenyző koromból, amikor finn-dingiben versenyeztem. A Volvo mezőnyében nagyon kevesen vannak, akik nagy hajóból kerültek nagy hajóba. Hírből azért ismerjük egymást.

- Mivel foglalkozik manapság?
- Egyfajta vállalkozás, amivel a napjaimat töltöm, meglehetősen elfoglalt vagyok. A profi versenyzés befejezése után kikötői berendezéseket, egész kikötőket gyártunk itthon és külföldön.

- Épít-e új hajót?
- Szívem szerint inkább a tervezés vonz, van az országban sok jó hajóépítő, aki meg tudná csinálni megfelelő minőségben. Ez az üzem nem alkalmas erre. A hosszabb távú jövőre nézve azonban nem zárok ki semmit.

VITORLÁZÁS

  VOLVO OCEAN RACE
KÉPEK

   

 
LINKEK