FONTOS


 

Kormányoscsere a Föld körüli vitorlásversenyen
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: [origo] 2001.11.05
--------------------------------------------------------------------------------

Új kormányossal folytatja a Volvo Ocean Race Föld körüli vitorlásversenyt az első szakaszon ötödik svéd Assa Abloy. Az atlantai olimpián finn dingi osztályban bronzérmes holland Roy Heiner helyett a brit Neal McDonald irányítja majd a hajót.


Nem kizárt, hogy az Illbruck ellen benyújtott óvás miatt történt a csere
A csapat nem indokolta a döntést, de elképzelhető, hogy annak köze van az éllovas Illbruck ellen benyújtott óváshoz. A svédek azt kifogásolták, hogy a német vitorlás meg nem engedett internetes segítséget vett igénybe, s egyik technikai fejlesztése szabálytalan volt. A zsűri 1000 dollárra büntette az Illbruckot, de az eredményt nem változtatta meg.

A 36 éves Neal McDonald csak két hónappal ezelőtt szerződött az Assa Abloy-hoz. Legnagyobb nagyhajós sikerét a The Race Föld körüli versenyen érte el, ahol a győztes Club Med legénységéhez tartozott. Felesége, Lisa, a kizárólag nőkből álló, s az első szakaszon utolsó Amer Sports Too kormányosa.

A Sydneyig tartó második szakasznak vasárnap vág neki a mezőny.

Kizárás fenyegeti a Volvo Ocean Race éllovasát
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.31
--------------------------------------------------------------------------------

Közép-európai idő szerint éjjel 1 óra 20 perckor utolsó hajóként célba ért a Lisa McDonald vezette Amer Sports Too hajója a Volvo Ocean Race elnevezésű Föld körüli vitorlásversenyen. A nap szenzációját azonban nem ez jelenti: nem elképzelhetetlen, hogy tiltott internetezés miatt kizárják az első helyezett Illbruck hajót a további versenyből.


Az Assa Abloy állítása szerint Kostecki, az Illbruck kapitánya olyan internetes oldalt használt, amelyet nem lett volna szabad
Nyolcadik helyen, magyar idő szerint szerda éjjel 1 óra 20 perckor megérkezett Fokvárosba a Lisa McDonald vezette Amer Sports Too hajója a Volvo Ocean Race elnevezésű Föld körüli vitorlásversenyen. A hölgyekből álló kontingenst csupán 6 órával előzte meg a holland djuice csapata.

Sokkal nagyobb bajba kerülhet azonban a német Illbruck csapata, amely nagy fölénnyel elsőként ért célba, ám ha bebizonyosodik az ellene felhozott vád, akkor a versenybíróság diszkvalifikálhatja. A hajó ellen a vetélytárs Assa Abloy nyújtott be panaszt, mondván, John Kostecki kapitány olyan internetes oldalt használt a navigációhoz, amelyet nem lett volna szabad. A versenykiírásban ugyanis szerepel, hogy minden csapatnak le kell adnia egy tízes listát a hajóút során látogatható weboldalakról. Ám az Illbruck ezt megszegve egy másik honlapról szerzett meteorológiai jelentéseket, így jutva előnyhöz. Amennyiben bebizonyosodik a vád, az Illbruck máris Németország felé veheti az irányt.

A verseny állása az első szakaszt követően:

1. Illbruck - 31 nap, 6 óra, 19 perc, 49 mp
2. Amer Sports One - 31 nap, 8 óra, 20 perc, 56 mp
3. News Corp - 32 nap, 15 óra, 57 perc, 17 mp
4. Tyco - 33 nap, 16 óra, 37 perc, 49 mp
5. ASSA ABLOY - 34 nap, 18 óra, 11 perc, 59 mp
6. SEB - 36 nap, 19 óra, 35 perc, 47 mp
7. djuice - 37 nap, 5 óra, 0 perc, 53 mp
8. Amer Sports Too - 37 nap, 11 óra, 20 perc, 12 mp

Az Illbruck nyerte a Volvo Ocean Race első szakaszát
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.25
--------------------------------------------------------------------------------

A német Illbruck csapata nyerte az első szakaszt a Volvo Ocean Race elnevezésű Föld-kerülő vitorlásversenyen, miután szerdán elsőként érte el a dél-afrikai Fokváros kikötőjét. A hajó majdnem 31 nap alatt tette meg a 12 ezer kilométeres távot.


"Nagyon jól eltaláltuk az arányokat, jó volt a sebesség és a legénység is fantasztikusan teljesített."
7350 tengeri mérföld, azaz majdnem 12 ezer kilométer megtétele után a német Illbruck hajója érte el elsőként Fokváros kikötőjét a szeptember 23-án, Southamptonból indult viadalon. John Kostecki kapitány irányításával a távolságot pontosan 31 nap, 5 óra, 19 perc és 49 másodperc alatt teljesítette a legénység. Az Illbruckot az sem zavarta meg, hogy a befutónál a 30 csomós szél közel kétméteres hullámokat korbácsolt.

Utolsó emailjében Kostecki már biztosított mindenkit arról, hogy megverik a fő rivális Amer Sports One-t. "Mindig is tudtuk, hogy le tudjuk győzni, a kérdés csak az volt hogyan... Nagyon jól eltaláltuk az arányokat, jó volt a sebesség és a legénység is fantasztikusan teljesített." "Mindig is éreztük az esélyt a győzelemre", erősítette meg Mark Christensen, a legénység egyik tagja.

A második helyre a Grant Dalton irányította Amer Sports One érkezett, mintegy 13 mérföldes hátránnyal, ami azért meglepetés, mert egy nappal a befutó előtt, még ez az egység állt az élen. Dalton úgy érzi, az ellenfél alapvetően gyors volt, ennek köszönhető a szakaszsikere. "Gyorsak voltak, a mi vitorlásunk jelenleg csak ennyire képes. Az Illbruck megérdemli a sikert, hiszen 3 és fél éve együtt edzenek, a költségvetésük 20 millió dollár. Ennyivel jobbak is mindenkinél..."

A verseny állása (2001. október 25.)
1. Illbruck - beérkezett
2. Amer Sports One - beérkezett
3. News Corporation - versenyben
4. Tyco - versenyben
5. ASSA ABLOY - versenyben
6. SEB - versenyben
7. djuice - versenyben
8. Amer Sports Too - versenyben

Szélcsendben szelték át az Egyenlítőt
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.11
--------------------------------------------------------------------------------

Az Illbruck hajója vette át a vezetést a Volvo Ocean Race elnevezésű vitorlásversenyen, a múlt héten még vezető Tyco hajója a harmadik helyre esett vissza. Az élboly már "átlépte" az Egyenlítőt is, míg az utolsók - a SEB és a djuice - 150-200 mérföldes hátrányt szedtek össze a szeptember 23-i indulás óta.


Az elmúlt napokban a John Kostecki által irányított Illbruck vette át a vezetést.
Amikor egy hete legutoljára írtunk a Volvo Ocean Race elnevezésű, Föld körüli vitorlásversenyről, még a Tyco csapata haladt az élen. A helyzet annyiban változott, hogy az elmúlt napokban a John Kostecki által irányított Illbruck vette át a vezetést, és még azt is kibírta, hogy szélcsend miatt gyakorlatilag nem halad egy cseppet sem előre, így az üldözőboly élén haladó Assa Abloy 7 mérföldnyire megközelítette. Utóbbiról a következő e-mail üzenetet küldte Mark Rüdiger, a hajó navigátora a szervezőbizottságnak: "Hajtűkanyaron túl vagyunk, immáron a célegyenesben, félúton. Neptun legyen a mi őrzőnk!"

Tegnap délután - a szélcsend ellenére - öt hajó is áthaladt az Egyenlítőn, az Illbruck és az Assa Abloy mögött a News Corp, a Tyco és az Amer Sports One küzd a dobogóért. Az Amer Sports Too több mint 100 mérfölddel lemaradva más gondokkal is küzd, a teljes szélcsendben ugyanis egy hirtelen szélvihar megtépázta a vitorlákat, így egyelőre a javítással vannak elfoglalva. A hölgykoszorú vezetője, Lisa McDonald nem véletlenül szomorú. "Beigazolódott a félelmünk. A vezető öt hajó nemcsak megtartotta a távolságot, de a szélcsendet kihasználva meg is lépett előlünk", mondta Genevieve White navigátor.


"Beigazolódott a félelmünk. A vezető öt hajó meglépett előlünk."
Miközben az élen hatalmas csata folyik, a SEB legénysége a versenyben maradásért küzd. Gurra Krantz és legénysége minden erejét a felzárkózásra fordítja, noha tudják, 150 mérföldet nem lehet egykönnyen behozni. "Fájdalmas látni, ahogy a fürgébb hajók elhúznak délnyugaton, mi pedig beletörődve sorsunkba más utakat járunk", mondta Krantz szomorúan. "Semmi más nem fontos számunkra, csak hogy utolérjük a vezető bolyt. Remélem, hamarosan visszatér a délkeleti szél..."

Az egységeknek a tervek szerint október 24-én kellene megérkezniük Fokvárosba, ezzel az első, 7350 mérföldes szakaszt máris maguk mögött tudhatnák. Innen az út tovább vezetne Ausztrália felé, a cél Sydney, Auckland, Rio de Janeiro, Miami és Göteborg kikötőjén keresztül vezetne a jövő júniusi kieli célig.

A verseny állása (október 9-én):
1. Illbruck
2. ASSA ABLOY (7 mérföld hátrány)
3. News Corp (11 mf. h.)
4. Tyco (18 mf. h.)
5. Amer Sports One (36 mf. h.)
6. Amer Sports Too (107 mf. h.)
7. SEB (150 mf. h.)
8. djuice (207 mf. h.)

A Volvo Ocean Race mezőnye várhatóan két hét múlva éri el Fokvárost
Idillikus élet a vizen

--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Nemzeti Sport 2001.10.11
--------------------------------------------------------------------------------

Mire ezeket a sorokat olvassák, valószín?leg már áthaladt a Földkerülő csapat vitorlásverseny, a Volvo Ocean Race nyolc vitorlásból álló mezőnye a földi egyenlítőn (equator). Az első, Southamptontól Fokvárosig terjedő, 7350 tengeri mérföld hosszú szakaszt az élmezőny - Illbruck, Assa Abloy, News Corp, Tyco, Amer Sports One - várhatóan október 25-én, míg a záró hármas, azaz az Amer Sports Too, Team SEB, Tyco egy nappal később teljesíti majd.

A rajtot követően mindenesetre a mezőny szorosan együtt haladt, mígnem a svéd Team SEB a többiektől eltérő taktikát választott - közelebb haladva Afrika partjaihoz - és ezzel ideig óriág átvette a vezetést. Gunnar Krantzék öröme azonban csak rövid ideig tarthatott, ugyanis a széljárás megváltozásával a társaság egy csapásra a hátsó traktusban találta magát, míg az élre a legnagyobb favoritnak tartott John Kostecki kormányozta Illbruck állt.

A csapatoknak mindenesetre az eltelt két és fél hét alatt tökéletesen sikerült alkalmazkodniuk az új életmódhoz. A női csapatot erősítő Brudget Suckling röviden így összegzi az idillikus hajóséletet, amely azért nem mellőzi a rengeteg munkát sem: "Elegendő WC-papírunk van, vasárnaponként currys csirkét eszünk, naponta eláztatunk egy zsebkendőt és legalább két órát alszunk". Az étkezés persze nemcsak a hölgyeknél központi kérdés, a Djuice Dragons legénysége például a következőképpen áradozott az egyik ebédről: "A mai nagyon finomra sikeredett. Vicces, hogy ugyanaz az étel mennyivel rosszabbnak t?nt még pár nappal ezelőtt. Lehet, hogy egy életre elfelejtjük az igazán jó ételek ízét, és életünk hátralévő részében már a fagyasztott, szárított kajákért fogunk lelkesedni". S ha már ennél a hajónál tartunk, meg kell említeni, hogy egy különös "lakója" is van a vitorlásnak, a Fred névre hallgató madár a Volvo Környezetvédelmi Program keretében került a fedélzetre, és akárcsak embertársai, egyelőre jól érzi magát. Az apró szárnyas jóvoltából egyébként a Djuice Dragons "sárkányait" máris Doctor Doolittle-ként - az újabban Eddie Murphy alakította különös állatorvos történetét éppen vetítik a hazai mozik - emlegetik a versenyt nyomon követők.

A mezőny tehát közelít Fokvároshoz, ahol az eredeti terv szerint november 11-éig pihenőt tart majd, hogy aztán továbbinduljon a 6550 tengeri mérföldre lévő Sydneybe.

Az állás (2001. október 10., hajnali 4:06 óra):
Hajó neve Távolság Fokvárosig Távolság a vezető hajótól Irány Sebesség
1. Illbruck 3980 - 196 10.1
2. Assa Abloy 3998 18 192 9.8
3. News Corporation 4015 35 198 10.0
4. Team Tyco 4027 47 200 10.1
5. Amer Sports One 4038 58 190 9.6
6. Amer Sports Too 4254 274 172 2.2
7. Team SEB 4306 326 212 3.7
8. Djuice Drangons 4320 340 207 7.5


Szoros csatában vezet a Tyco a Volvo Ocean Race-en
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.03
--------------------------------------------------------------------------------

Szeptember 23-a óta szeli az Atlanti-óceánt az egykori Whitebread, most már Volvo Ocean Race elnevezésű Föld-kerülő vitorlásverseny nyolc hajója. Az angliai Southamptonból rajtoló és a dél-afrikai Fokvárosba tartó első szakasz 7350 mérföldes távján egyelőre az Assa Abloy és a Tyco vívja a legnagyobb harcot az élen.


Az Assa Abloy csupán egy mérfölddel halad a Tyco mögött.
A Volvo Ocean Race keddi állása szerint a Tyco legénysége egy mérfölddel, mintegy 1600 méterrel vezet az Assa Abloy előtt, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy a verseny első öt helyén álló egység szinte látótávolságon belül van: így a News Corps, az Illbruck és az Amer Sports is mindössze 14 mérföldes hátrányt számlál a vezetővel szemben

"A helyzet nemcsak naponta, de a 24 órán belül is változik. Van amikor több mérföld, van amikor csak pár száz méter a különbség a hajók között" - mondta az Assa Abloy holland kapitánya, Roy Heiner. "Úgy tűnik, többé-kevésbé azonos átlagsebességet mennek a hajók, ezért ilyen szoros a verseny. Az utolsó dolláromba is fogadnék, hogy versenyben leszünk az első szakaszgyőzelemért."

A másik végletet a SEB csapat jelenti, amely ígéretes rajtot követően vasárnapra az utolsó pozícióba esett vissza, igaz, ezen két nap alatt két helyet javított. Gunnar Krantz kapitány hajója már túl van egy vészmegálláson is, a svéd hajón a hét végén ki kellett cserélni a sérült eszközöket. Ennek ellenére a legénység bizakodó, reméli, hogy sikerül visszakapaszkodni az élmezőnyhöz, noha szombaton és vasárnap mindössze 7-8 csomós sebességgel tudtak haladni a viszonylagos szélcsend miatt. A Kanári-szigeteknél elszenvedett "baleset" miatt a SEB jelenleg 150 mérföldre van az élen álló Tycótól.

Az állás, 1. szakasz (10 nap után):
1. Tyco (bermudai, kapitány: Shoebridge)
2. Assa Abloy (svéd, Heiner)
3. News Corp (ausztrál, Fanstone)
4. Amer Sports One (olasz, Dalton)
5. Illbruck (német, Kostecki)
6. SEB (svéd, Krantz)
7. djuice (norvég, Frostad)
8. Amer Sport Too (olasz, McDonald)

Óceánverseny háborús veszélyben
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.09.24
--------------------------------------------------------------------------------

Elrajtolt vasárnap délután négy órakor az egykori Whitebread, most már Volvo Ocean Race elnevezésű földkerülő vitorlásverseny. Az angliai Southamptonban nyolc hajó (a verseny történetében a legkevesebb) vágott neki a leghosszabb, 7350 mérföldes szakasznak, amelynek végállomása a dél-afrikai Fokváros.

A 10-20 millió dolláros hajók 28 év és 7 verseny tapasztalatával vágnak neki az eseménynek. A viadal rangidőse az Amer Sports One kapitánya, Grant Dalton, aki immáron ötödször vág neki a nagy kalandnak. A nyolc csapatban található egy csupa hölgyből álló is. A Lisa McDonald vezette Amer Sports Too már az indulás előtt megharcolt jogaiért, hiszen keresztülvitte tervét, amely szerint a csapatuk 12 helyett 13 főből áll. A többiek beleegyeztek ebbe, a versenybizottság pedig jóváhagyta kérelmüket. "Az extra kezek nagy segítséget jelentenek nekünk, hiszen nem vagyunk olyan erősek, mint a férfiak"- mondta a csapat egyik tagja, Emma Westmacott. "Elkel a pluszember a vitorlák felvonásakor, munkája felbecsülhetetlen lesz. Tömören összegezve: erősebbek és nehezebbek leszünk!"

A versenybizottság és a hajósok egyaránt egy dologtól rettegnek: az esetleges háborútól. Nem azért, mert ez esetben róluk senki sem vesz tudomást, hanem mert vízi járművük ki lesz téve mindenfajta veszélynek. Mindenesetre az könnyebbséget jelenthet, hogy a verseny történetében először minden hajót internet-hozzáféréssel láttak el, amely segít a tájékozódásban - az időjárást és a politikai helyzetet illetően egyaránt.


Whitbread-történelem

A Volvo Ocean Race - korábbi nevén Whitbread Round-the-World Race - története 1973-ban kezdődött, de szponzort a Golden Globe Race 1967-es sikertelensége miatt nehéz volt találni. A Golden Globe 8 indulójából ugyanis mindössze egy ért célba... Egyedül a Whitebread látott benne fantáziát, így 1973/74-ben elindulhatott a viadal, amelyet az angolok napjaink legnagyobb óceáni kalandjaként aposztrofálnak.

Az 1973/74-es versenyen 17 hajó indult, végül a Sayula II nyert. A viadalt azonban három haláleset is beárnyékolta. Négy évvel később 15 csapat vágott neki a távnak, a végső győzelmet a Flyer szerezte meg a Heath's Condor előtt. A viadal érdekessége, hogy utóbbi úgy lett második, hogy egyik tagja, Bill Abram miatt sok időt is vesztett. Abram ugyanis vízbe esett, és csupán úgy találták meg, hogy egy albatrosz (!) felfigyelt rá, és felette körözött...

Az 1981/82-es viadalt ismét a Flyer nyerte, noha végig kiélezett csatát folytatott az új-zélandi Ceramcóval. A legrosszabbul az olasz Vivanapoli járt, amely egy angolai hadihajó fogságába esve nyolc napot késett. Az angolaiak ugyanis "kiszúrták", hogy a legénység tagjai között vannak dél-afrikaiak, akiket kémeknek néztek...

Az 1985/86-os viadal szeptemberben startolt, egy hónappal később, mint az összes addigi viadal. A győzelmet a francia L'Esprit d'Equipe szerezte meg. Az 1989/90-es viadal sporttörténelmet írt, hiszen a Tracy Edwards vezette Maiden csupa hölgyből állt. És nemcsak elindult, egy szakaszt nyerni is tudott - a végső sikert azonban a Steinlager érte el, amely 128 nap alatt, elsőként ért haza. Négy évvel később a Yamaha, míg a Whitebread támogatását utoljára élvező 1997/98-as viadalon az EF Language győzött.

Startlista 2001
Amer Sports One (olasz)
Kapitány: Grant Dalton (új-zélandi), navigátor: Roger Nilson (svéd)

Amer Sports Too (olasz)
Kapitány: Lisa McDonald (amerikai), navigátor: Genevieve White (ausztrál)

Assa Abloy (svéd)
Kapitány: Roy Heiner (holland), navigátor: Mark Rudiger (amerikai)

djuice (norvég)
Kapitány: Knut Frostad (norvég), navigátorok: Jean-Yves Bernot (francia) és Wouter Verbraak (holland)

Illbruck (német)
Kapitány: John Kostecki (amerikai), navigátorok: Ian Moore (brit) és Juan Vila (spanyol)

News Corp (ausztrál)
Kapitány: Jez Fanstone (brit), navigátorok: Ross Field és Nick White (új-zélandiak)

SEB (svéd)
Kapitány: Gunnar Krantz (svéd), navigátor: Marcel van Triest (holland)

TYCO, (bermudai)
Kapitány: Kevin Shoebridge (új-zélandi), navigátor: Steve Hayles (brit)

Tengeri kaland
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Népszava 2001.09.06
--------------------------------------------------------------------------------

Károly herceg, brit trónörökös indítja útjára szeptember 23-án Southamptonból a világ legnagyobb vitorlásversenyét, a Volvo Ocean Race-t.

A nyolcadik alkalommal sorra kerülő, korábban Whitbread néven ismertté vált viadal kilenc hónapig tart: a győztest 61 ezer kilométer megtétele után, 2002. július 9-re várják a kieli célba. A hajók - fedélzetükön összesen 84 férfival és 12 nővel - kilenc országban tizenkét kikötőt érintenek.
A verseny programja :
2001
09.23.: Southampton - Fokváros
7350 mérföld

11.11.: Fokváros - Sydney
6550 mérföld

12.26.: Sydney - Auckland
2050 mérföld

2002
01.27.: Auckland - Rio de Janeiro
6700 mérföld

03.09.: Rio de Janeiro - Miami
4450 mérföld

04.14.: Miami - Baltimore/Annapolis
875 mérföld

04.28.: Baltimore/Annapolis - La Rochelle
3400 mérföld

05.25.: La Rochelle - Göteborg
1075 mérföld

06.08.: Göteborg - Kiel
250 mérföld
VITORLÁZÁS

  VOLVO OCEAN RACE
KÉPEK

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
LINKEK

  Sydney-Hobart
  Volvo Ocean Race:
   Virtualport, sailing.hu