FONTOS


 

Kékszalag: Liberák? Trapéz? Botrány?
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Vay Márton, Virtualport, 2001.07.13
--------------------------------------------------------------------------------

Ma, pénteken reggel rajtolt el a Kékszalag Füred elől, de rányomja a bélyegét a hetek óta zajló vita: helyes volt -e a trapézolás engedélyezése a versenyre. A kérdés olyannyira megmozgatta az egész vitorlástársadalmat, hogy a versennyel eddig kevésbé foglalkozó médiák is foglakoztak az üggyel.

A versenyzők két táborra szakadtak. A hagyományos felfogást képviselők szerint a Kékszalagon az eddigi gyakorlatot kellene követni, vagyis tiltani kéne a modern hajók részvételét. A harmincas, negyvenes, ötvenes és a hetvenes cirkálók tulajdonosai szerint a Kékszalag egy klasszikus hajóosztályok számára kiirt verseny volt mindig is és a "rohanógépek" megjelenésével pont ők szorulnának ki a leggyorsabb hajó címéért folyó versengésből. Azzal érvelnek, hogy a Liberák nem a Balatonra valók, valamint, hogy a könnyű építésű, trapézos hajók erősebb szélben balesetveszélyesek.

Az ellentábor szerint a Kékszalag nem egyes hajótípusok legjobbjainak, hanem, (mint az az eredeti 1934 - es kiírásban is szerepelt), a Balaton leggyorsabb hajójának jár, tekintet nélkül az alkalmazott technikára. A fejlődésnek szerintük a trapézolás és a kiülőkeret alkalmazása is szerves része, ahogy ez külföldön már megtörtént. Az ő javaslatukat figyelembe véve írta ki a Magyar Vitorlás Szövetség Nagyhajós Bizottsága májusban az idei Kékszalag verseny feltételeit. A fejlődés és a tradíció párharcában így idén a fejlődés került előnybe.

A klasszikus hajóosztályok képviselőinek nagy része a döntésre bojkott - felhívással válaszolt. Nem tudni biztosat, de a harmincas és a negyvenes cirkálók állítólag azt tervezik, hogy a táv teljesítése után tiltakozásképpen melléfutnak a célvonalnak. Ez bizonyára a cél előtt derül ki, de a versenyzők döntése vélhetően nem lesz független az esetleges helyezésüktől. Egyes hírek szerint ötvenes cirkálók, köztük a bojkottot elsőként meghirdető Nemere II, pedig lehet, hogy állva maradnak a rajtvonalnál. Olyan ötletek is napvilágot láttak, miszerint a pályát a tiltakozóknak ellenkező irányban kéne végigvitorlázniuk.

Rajt után a Nemere II., a Lopakodó és hat cirkáló a versenyen kívül indult neki a távnak, -fordított irányban. Bár a verseny előtti éjszakán még népesnek igérkezett a demonstrálók, bojkottálók tábora, több követőjük nem akadt, rajtoltatás után sem maradt állva senki.

A modern hajók nagy részét tömörítő Yacht osztály is megosztott az ügyben. A trapéz használatáról várhatóan többen önként lemondanak majd, de a leggyorsabb Liberák (a Balatonon ketten vannak: a Pleasure és az Azzardissimo) számára ez lehetetlen, mivel az ilyen konstrukcióknál a hajótesten kívül lógó legénység súlya biztosítja a hajó egyensúlyát. A folyamatos támadások hatására a fő esélyes Pleasure kapitánya, Litkey Farkas, szerdán hivatalosan is visszalépett a részvételtől, mondván, nem akarja kivívni részvételével a hajóstársadalom haragját, de ennek ellenére éjfél előtt beneveztek. Szó volt arról is, hogy rajt után egy órával versenyen kívül teljesítik a távot.

Bizonytalan volt az Azzardissimo részvétele is, de végül ő is a részvétel mellett döntött.

A Kékszalagok történetében ez már a sokadik ilyen jellegű botrány, de reméljük, hogy ez nem fogja zavarni a verseny sportszerű és sikeres lebonyolítását.

A rajttól a siófoki bójáig, és a későbbi fejlemények
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Vay Márton, Virtualport, 2001.07.13
--------------------------------------------------------------------------------

A rajtnál a szokásos tumultust még egy betévedt szörfös is súlyosbította, vélhetően nagy népszerűséget harcolva ki magának. Háromszáztizennyolc induló nevezett a versenyre, (plusz-mínusz három, rajtszámproblémák miatt). A futam másfeles délkeleti széllel indult, fél óra múlva az Azardissimo vezetett az Asso le mio és a Pleasure előtt, a szél hamarosan hasonló gyenge észak-északkeletire változott, az az északi parthoz húzó hajóknak kedvezett (pl. Ganz Danubius). A Detre testvérek vezette katamarán, a Yuppi extreme Fa Nándorral technikai zűrök miatt negyven perc késéssel indult. (A zsűri maximum egy órás késéssel fogadta el a rajtolást.) A tavalyi Fehér szalag győztes Anna, a Nemere II, a Lopakodó és még öt cirkáló Tihanytól Keszthely felé indult, (természetesen versenyen kívül), ők az új szabályok elleni tiltakozásnak választották ezt a módját. A kenesei bójánál már elsőnek a Pleasure fordult, tíz óra negyvenötkor, rá két perccel az Azardissimo, míg a Yuppi extreme dél felől kerülte a mezőnyt. Kenesétől Siófok felé a két vezető hajó közé egy versenyen kívüli túrahajó ékelődött be, lassan közelítve a magabiztosan vezető Pleasure felé: igaz, meglepő teljesítményéből némileg levont, hogy a vitorlázat mellett a motort is használták...

A siófoki bójánál a spinakkerek bevonása után elsőnek a Pleasura fordult, hét perc előnnyel, tizenkettő ötkor az Azardissimó, utánuk az Asso le mio, a Bulldog, a Remete, a külön erre a versenyre épített Ciccolina, a Black magic, a Liberté, a Ganz Danubius, az Orpheus, negyedszében a déli part mellett. A katamarán a harmincadik-negyvenedik helyre küzdötte fel magát Keneséig, ahol fél egyre szinte teljesen leállt a szél. Detréék egy órakor már a nyolcadik helyen hajóztak. Fél kettő tájban a két Libera szelet fogott, s kezdték lerázni üldözőiket.

Köszönhetően a gyenge szélnek az utolsó hajók Kenesénél háromnegyed hét tájban fordultak. Hét órakor a Liberák a Keszthelyi öböl felé tartottak,(párharcuk még messze nem eldöntött!) az üldözők Szigliget felé, a mezőny nagy része Boglár táján. A gyenge (nullás, egyes) szél déli jellegű, de elég bizonytalan, a versenyzők az esti parti szél reményében többnyire a déli part mellet csorognak. Ha egy erősebb szél nem hozza lehetetlen helyzetbe a Liberákat, úgy tűnik, győzelmüket senki sem veszélyeztetheti.
VITORLÁZÁS

KÉPEK

   

 
LINKEK