A Gardazzura nem döntött rekordot
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Arany-Média 2002.07.22
--------------------------------------------------------------------------------
A papírforma érvényesült az idei Kékszalagon. A
szinte verhetetlennek számító Liberák közül a legújabb, a
Gardazzura futott be elsőként a célba péntek este. A Nemere
II. 1955-ös rekordja azonban továbbra sem talált
megdöntőre.
A hasonló, tengereken zajló Kékszalag versenyek mintájára 1934.
július 27. óta rendezik meg rendszeresen a magyar tengeren is a
nagyhajós vitorlásversenyt. A Balatont körbevitorlázók, kitéve az
időjárás kénye-kedvének, hol fél, máskor akár két napig is
"hánykolódnak" a vízen. A kivételesen viharos szélnek köszönhetően a
Nemere II 1955 óta biztosan őrzi 10 óra 40 perces rekordját a majd
200 kilométeres útvonalon. A táv azóta 160 kilométerre rövidült, a
hajók gyorsultak, az idén elsőként célba érkező Gardazzurának mégis
27 perccel több időre volt szüksége, mint a rekordernek.
A verseny a Balaton Kékszalagjáért 1938 óta változatlan útvonalon
folyik. A balatonfüredi rajt után Kenese felé hajózik a mezőny,
innen Siófok, Tihany és Keszthely érintésével érkeznek vissza
Füredre. - 11 óra 7 perc alatt győztük le a távot, ami ilyen
szélviszonyok mellett - még ha nem is új rekord -
tulajdonképpen jó időeredménynek mondható. Végig könnyedén,
különösebb probléma nélkül vitorláztunk - mondta Litkey Farkas,
a győztes hajó kapitánya. A Balaton leggyorsabb hajója címet elnyert
Gardazzura legénysége nem először győzedelmeskedik. A tavalyi
elsőként behajózó Pleasure-t cserélték le idén a legmodernebb
technológia szerint épült olasz vitorlásra. A maximális méretű
Liberát a híres tervező, Giovanni Checarelli álmodta meg
1993-ban. - A Gardazzura keskenyebb a Pleasure-nél, de hosszban
megegyeznek. Nagy előnye azonban, hogy már eredetileg is az új
szabályoknak megfelelő hosszúságúra készült. A Pleasure-nek -
az elfogadott méretek megváltozása miatt - anno le kellett
vágni az orrából - magyarázta a győztes kapitány.
A tavalyi győztes Pleasure új legénység irányításával másodikként
érkezett be. Már a rajt előtt problémákkal kellett megküzdenie a
címvédőnek. Mivel az egyik vitorlafelhúzó kötelük elszakadt, nem
tudtak minden vitorlát használni. - A Gardazzurával végig
masszívan vitorláztunk. Egyszer veszélyesen utolért minket a
Pleasure, de egy szélcsendes sávban újra visszanyertük az
előnyünket - mesélte Litkey Farkas.