Fa Nándor is figyeli a Volvo Ocean Race-t
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Arany-Média, 2002.01.16
--------------------------------------------------------------------------------
Régen hallottunk már Fa Nándorról, a magyar vitorlázósport világszerte
ismert egyéniségéről. Interjúnk aktualitását a szeptember 23-án kezdődött
Volvo Ocean Race csapat földkörüli vitorlásverseny adta, de
természetesen szakmabeli kérdések és a Sydney-Hobart is szóba került. A
sportembert Székesfehérváron látogattuk meg, ahol saját üzemében
komplett kikötői berendezéseket gyárt.
- Mennyire kíséri figyelemmel az ősz óta tartó Volvo Ocean
Race vitorlásversenyt?
- Ez nagyon érdekes, mert a
verseny hőskorában (akkor még "Whitbread"-nek hívták) az egyik
első olyan élményem volt a hajózásban, ami elmozdított a nagy hajók,
az óceánvitorlázás felé. Akkor még a Flyer nevű nagyhajók nyerték
ezt a versenyt. Később ugyan elsodródtam a szóló vitorlázás felé, de
fél szememet mindig rajta tartottam a teljes legénységű hajók
versenyén. Ez végül is a legprofibb ebben a kategóriában, ennél
magasabb szint már nincs. Bő két héttel ezelőtt voltam a Párizsi
Hajókiállításon, ahol a verseny standján számos videó és más
ismeretanyagot adtak át, amelyek a nagyközönség előtt nem voltak
sehol publikálva. A kiállításon láttam néhány vitorlás tervezési
rajzát is, és így megismerkedtem, a hajók súly, valamint
kondicionális paramétereivel. Arra a következtetésre jutottam, hogy
ezek a jól csengő extrémek nem tudnak többet annál, mintha magyar
tervezők asztaláról kerültek volna ki. Összefoglalva nagyon-nagyon
szimpatikus nekem a verseny.
- Részt venne egy ilyen megmérettetésen?
- Ennek a
versenynek a költségvetése olyan magas, hogyha az ember szerényen és
kultúráltan adja elő, ebben a pillanatban túl nagy realitása nincs
annak, hogy magyar hajó elinduljon.
- Mennyire veszi igénybe egy ilyen verseny az embert, hiszen
lehetett hallani embert próbáló történetekről...
- Mostanában jóformán egy
versenyről se lehet hallani, hogy ne az lenne a leg... Gondoljon
bele, hogy a szólóvitorlázók nyitott kategóriájú hajókkal még mindig
nagyobb teljesítményre képesek egyedül, mint ezek a hajók
tizenkétfős legénységgel. Amíg a szólóhajósok mennek száz napot a Vendeé Globe-on non-stop,
addig ezek a versenyzők leghosszabb szakaszon huszonöt napot tesznek
meg. Egyrészről nagyon nehéz tizenkét embernek óraműpontossággal
együtt dolgozni, lélegezni, mert kicsi a tér, de ugyanakkor ők
sokkal többre képesek, mintha valaki egyedül küzdene meg a
tengerrel. Természetesen ez egy profi verseny, de messze nem
embertelen.
- A hajók úgynevezett szabályzatban meghatározott adatairól mi
a véleménye?
- A biztonság kedvéért ezek
meglehetősen "lebutított" hajók. 60 lábasak a Volvo hajók, de
ezeknek csak a vízvonala 60 láb, mert előre-hátra túlnyúlnak ezen.
Ezek erre a versenyre kitalált osztályhajók, bizonyos
paraméterekkel, amelyek nyitottak a tervezők képzeletének. A
biztonsági mutatói, a hajótest, azon belül a tőkesúly merülésének
mértéke megkötött. Ha a hajó jól van megépítve (szakértő által)
nagyon biztonságos, és egy kicsit talán túl is van tervezve, ennek
megfelelően a képességei elmaradnak a ténylegesen 60 lábas hajók
teljesítményétől.
- A sajtón kívül kap-e híreket a versenyről?
- Igen
figyelemmel kísérem, de nemcsak ezt a versenyt, hanem érdekel a
párhuzamosan zajló Sydney-Hobart is, amiben
szintén ezek a hajók mentek egy szakaszt. Itt különben az én első 60
lábas hajóm ausztrál színekben indult. Nem tudom egyébként, milyen
eredményt ért el.
- Ismer-e olyan versenyzőt a mezőnyből, akikkel korábban
találkozott versenyeken?
- Látásból sokakat ismerek, érdekes
módon néhányat kishajóversenyző koromból, amikor finn-dingiben
versenyeztem. A Volvo mezőnyében nagyon kevesen vannak, akik nagy
hajóból kerültek nagy hajóba. Hírből azért ismerjük egymást.
- Mivel foglalkozik manapság?
- Egyfajta vállalkozás,
amivel a napjaimat töltöm, meglehetősen elfoglalt vagyok. A profi
versenyzés befejezése után kikötői berendezéseket, egész kikötőket
gyártunk itthon és külföldön.
- Épít-e új hajót?
- Szívem szerint inkább a tervezés
vonz, van az országban sok jó hajóépítő, aki meg tudná csinálni
megfelelő minőségben. Ez az üzem nem alkalmas erre. A hosszabb távú
jövőre nézve azonban nem zárok ki semmit.