Bíztató évkezdés a Haller - Pető evezős párosnak
--------------------------------------------------------------------------------
forrás: Sportonline 2001.05.09
--------------------------------------------------------------------------------
Az elmúlt hét végén rendezték a
szegedi, matyi-éri pályán a hazai evezés idei első válogató
seregszemléjét, melyen a Haller Ákos - Pető Tibor alkotta
kétpárevezős tagjai, egyes hajóegységben mérték össze erejüket. A
vezérevezős, Haller Ákos sikerét hozó viadalban, kimagaslott a két
versenyző a mezőny többi tagja előtt. Bíztató eredménnyel zárult
tavaszi felkészülésükről, idei terveikről beszélgettünk velük.
Hogy
van ez, a vezérevezős szkifben (egypárevezős hajó) is vezér?
Haller Ákos:Nincs ebben semmi különös. Igazán csak,
egyfajta presztízs dolognak tekintjük és most nekem sikerült
nyernem. Egyébként ez teljesen komoly dolog, tehát az első örül,
hogy győzött, a vesztes meg szomorú. Messzemenő következményei
azonban nincsenek, azért mi egy dublót, egy párost alkotunk.
Rövidesen itt a nemzetközi szezon is a számotokra, milyen
esélyekkel álltok neki a világkupa sorozatnak?
Úgy
érzem, hogy sokat fejlődtünk tavaly óta, sokat erősödtünk, a hajó is
egyre jobban megy alattunk. Most az a dolgunk, hogy a következő 5
hétben, ami még hátra van az első világkupa versenyekig, átalakítsuk
a hajó sebességévé az erőnket. Előtte még teszünk egy kiruccanást
Essenbe, egy nemzetközi regattára, kifejezetten azért, hogy
versenykörülmények között is edzhessünk.
A tavaszban
mennyit dolgoztatok párosban?
Csak egyszer kétszer
ültünk össze, most az egyest nyomtuk külön külön, hogy atechnikánk
javuljon. Aztán innentől, az elkövetkező hónapok a dublóról szólnak,
talán az OB-ra még átülünk, de a páros a legfontosabb.
Az
év elején csapatot váltottál, mennyire befolyásolja a mostani
teljesítményed, hogy Szegedre igazoltál?
Azt hiszem,
hogy a mostani győzelmemben is jócskán benne van, hogy magtörtént ez
a váltás. Tudtam a matyi-éri pályán edzeni, ami sokat jelentett, de
a legfontosabb, hogy biztos a hátterem, ami viszont mindennél több
ér.
Hogyan folyik ebben a kétlakiságban a munka?
Szegeden Dani Zsolt vezeti az ügyeket, a dublót
Ficsor László edzi, ami a legjobb nekünk, Tibor váci dolgait
Rapcsák Károly Tartja kézban, de Károlynak sok utánpótláskorú
versenyzője van, meg mi, bent edzünk Budapesten, így Lászlóé a
főszerep a felkészülésünkben. Azt tervezzük, hogy a jobb felkészülés
érdekében, többször fogunk Szegeden dolgozni, mint eddig, mert ott
szinte temperált körülmények között tudjuk tanulni a pályákat, több
a lehetőségünk.
Szegedi eredményeitek alapján, elég jó
előjelekkel készültök a szezonra.
Pető
Tibor: A válogatón elég nagy előnnyel nyertünk, pontosabban
lettem én a második, de az azt követő nemzetközi versenyen, mert az
is volt Szegeden, ugyan azon a hétvégén, a dublót is meggyőzően
nyertük. Valóban bíztató ez így elsőre.
Nem lenne
szükség, képletesen szólva nyúlra ezeken a versenyeken, hogy nagyobb
teljesítmény igényeljen tőletek, mint ez a biztos győzelem?
Elég jól hajtjuk mi egymást, meg a nemzetközi porondon van
nyulunk elég, néha utol sem érjük őket, ilyenkor az önbizalom
építéséről is szólnak ezek a győzelmek, nem csak a hajtásról.
Milyen eredménnyel zárul az alapozó időszak?
Sokat erősödtünk, mely a súlyunkon is meglátszik, de
levegővel is fogjuk bírni, ami a legfontosabb az erő után az
evezésben.
Innentől már csak páros az OB-ig?
Ha minden jól megy, én még a Nemzetek Kupáján beülök a
szkifbe, de lényegében csak párosozni fogunk.
A sok
egyesezés után hogyan szaladt alattatok a pároshajó, azon kívül,
hogy nyertetek?
Szombaton még elég nyers volt a futása,
vasárnapra aztán sokat javult, de van még dolog vele. Ráadásul
kinőttük a hajónkat, a súlygyarapodásnak köszönhetően, annyit
izmosodtunk, így egy kicsit le is üljük, aminek köszönhetően nagyobb
az ellenállása. Így több problémát jelent a beállítása is.
Szeretnénk egy nehezebbre méretezettet kapni, amire a válogatón
elért eredménynek köszönhetően nagyobb az esélye, mint eddig.
Kicsit furcsa ez a "kinövés" dolog.
Ezeket a
hajókat különböző összsúlyú versenyzőkre építik. Van olyan, ami 180
kg-os súlyra készül, van, amelyik 190 kg-ra és olyan is, ami többre.
Ezek azok az értékek, amiken optimális a merülése, a futása a
testnek, ezen súlyok alatt és fölött is sokat romlik a hajthatósága
a szerkezetnek, ami az eredmény rovására megy. Ákos most már kis
híján 100 kg, én is elértem a 95 kg-ot, ami a mi hajónk esetében jó
15 kg-os többlet. Ennek abban van jentősége, hogy nem fut ki a hajó
orra a vízből, hanem szinte túrja azt. A hullámos vízről, meg a
rossz időről meg már ne is beszéljünk, de most már, reméljük, jön
egy nagyobb hajó .
Látva, hogy hogyan ment a hajó most,
lehet e már tervezni erre az évre?
A tavaly is voltak
terveink, melyből a VK. harmadik hely sikerült, az olimpia annyira
nem, de idén semmiféle képen nem kívánunk visszalépni, a VB-n is
hasonló eredményt szeretnénk elérni, mint remélhetőleg a világkupa
sorozatban majd, valahol az első háromban akarunk végezni. Sevilla
után már bátrabban tervezünk, ott lesz az első VK. fordulónk.
|