Hála az égnek már nem égnek
A hajóvásárlás nem csak "egyeseknek" jó
Egy új flottával már igazán flottul folyhat a felkészülés. A Magyar Kajak-Kenu
Szövetség szinte teljesen új hajóparkkal segíti válogatottunkat az olimpia
évében. A pótolhatatan "emberanyag" -- olimpai és világbajnok sportolóink sora
-- természetesen változatlan, ám a Magyar Olimpiai Bizottság és egyéb
támogatók jóvoltából jelentékeny anyagi segítséget kaptak, így igencsak pótlásra
szoruló hajóállományunk korszerűbbé válhatott. Ráadásul nem lassú víz, partot
mos alapon, hanem pontosan mérhető csapásszámmal -- alkalmasint
egycsapásra.
Európa különböző hajóépítő műhelyeiben vásároltak be, illetve állapodtak meg
kedvező kölcsönzési feltételekben a szövetség megbízottai. Néhány hete
érkezett meg Portugáliából egy új női kajak egyes, a közelmúltban szállítottak le
Lengyelországból egy kenu egyest, valamint egy-egy férfi kajak egyest és
párost. A napokban utazott el Angyal Zoltán szövetségi kapitány Párizsba
Horváth Csaba és Kolonics György kenu ketteséért, és immár Ausztriában várja
a "behajózást" a női kajak négyes Nelo márkájú portugál hajója.
"Ha azon nyomban kifizettük volna a versenyhajók árát, most nyolcmillió
forinttal lennénk szegényebbek -- mondja Angyal Zoltán. -- Szerencsére nem
kellett ilyen mélyen a zsebünkbe nyúlnunk, igaz, a hajóépítők is
szerencséseknek mondhatják magukat, minthogy nem egy esetben a világ
legjobbjai tesztelik portékáikat. Ez a konstrukció számunkra is kedvező, hisz a
próba során bebizonyosodhat, hogy valaki az előző hajójával képes jobb
teljesítményre. Legutóbb talán az atlantai olimpia előtt volt lehetőségünk hasonló
"bevásárlásra", ám valóban fontos volt körülnéznünk a piacon; egyébként az
elmúlt két-három évben nálunk is szinte forma egyes tempóra gyorsult fel a
konstruktőrök versengése."
Mindazonáltal az új vízszelő alkalmatosságok korántsem ismeretlenek
számunkra: a vb-győztes női kajak négyes már egy hasonló, ám súlyosabb,
férfiaknak készített Nelo-hajóval nyert aranyérmet tavaly nyár végén Milánóban.
(Egyébiránt a sydneyi hajók hitelesítése már ezen a világversnyen lezárult:
"Most már a hatalmas mérnöki háttérrel dolgozó németek sem hozhatnak ki új
hajókat a csónakházak sötétjéből, vagyis a mieink is megnyugodhatnak, a
riválisok lélektani előnye most odaveszett.") Kolonics György a világbajnokság
kezdete előtt egy nappal -- már a helyszínen -- kapott kölcsön egy, a
közelmúltban érkezett típussal egyező hajót és egyesben, rövid ismerkedés után
is csupán egy tizedmásodperccel maradt le a dobogós helyről.
"A kenu kettes sem zsákbamacska, tavaly a duisburgi Világkupán ültünk
benne, s épp ezért lehet most a miénk, tudniillik azokban a napokban égett le a
francia műhely, s porrá lett a cég összes többi hajója -- mondja Kolonics
György, aki rekvizítumként őrzi társával együtt a becses versenyhajót: --
Természetesen e hajó alapján akarják majd újjáépíteni a készletet, ezért csak
úgy kaphattuk meg tesztelésre, hogy minden esetleges kárért minket terhel a
felelősség. Köszönettel tartozunk a szövetség vezetőinek, hogy kijárták nekünk
ezt a lehetőséget, ám most már rajtunk a sor. Miután tavaly kettesben
alulmaradtunk a válogatókon, az idén, olimpiai címvédőkként. különös
elszántsággal készülünk ebben a számban is. Általában csak áprilisban
kezdjük el a páros összecsiszolását, most viszont nem várunk, március
nyolcadikán a dél-afrikai edzőtáborba már magunkkal visszük a hajót.
Poggyászként adom fel Ferihegyen, arra van biztosításom, utazás közben pedig
fohászkodni fogok az égiekhez és bizakodom a -- remélem -- gondos földi
személyzetben..."
GG, Nemzeti Sport 2000. március 7.