|
| ||||
|
Kormányoscsere a Föld körüli vitorlásversenyen
-------------------------------------------------------------------------------- forrás: [origo] 2001.11.05 -------------------------------------------------------------------------------- Új kormányossal folytatja a Volvo Ocean Race Föld körüli vitorlásversenyt az első szakaszon ötödik svéd Assa Abloy. Az atlantai olimpián finn dingi osztályban bronzérmes holland Roy Heiner helyett a brit Neal McDonald irányítja majd a hajót.
A 36 éves Neal McDonald csak két hónappal ezelőtt szerződött az Assa Abloy-hoz. Legnagyobb nagyhajós sikerét a The Race Föld körüli versenyen érte el, ahol a győztes Club Med legénységéhez tartozott. Felesége, Lisa, a kizárólag nőkből álló, s az első szakaszon utolsó Amer Sports Too kormányosa. A Sydneyig tartó második szakasznak vasárnap vág neki a mezőny. Kizárás fenyegeti a Volvo Ocean Race éllovasát-------------------------------------------------------------------------------- forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.31 -------------------------------------------------------------------------------- Közép-európai idő szerint éjjel 1 óra 20 perckor utolsó hajóként célba ért a Lisa McDonald vezette Amer Sports Too hajója a Volvo Ocean Race elnevezésű Föld körüli vitorlásversenyen. A nap szenzációját azonban nem ez jelenti: nem elképzelhetetlen, hogy tiltott internetezés miatt kizárják az első helyezett Illbruck hajót a további versenyből.
Sokkal nagyobb bajba kerülhet azonban a német Illbruck csapata, amely nagy fölénnyel elsőként ért célba, ám ha bebizonyosodik az ellene felhozott vád, akkor a versenybíróság diszkvalifikálhatja. A hajó ellen a vetélytárs Assa Abloy nyújtott be panaszt, mondván, John Kostecki kapitány olyan internetes oldalt használt a navigációhoz, amelyet nem lett volna szabad. A versenykiírásban ugyanis szerepel, hogy minden csapatnak le kell adnia egy tízes listát a hajóút során látogatható weboldalakról. Ám az Illbruck ezt megszegve egy másik honlapról szerzett meteorológiai jelentéseket, így jutva előnyhöz. Amennyiben bebizonyosodik a vád, az Illbruck máris Németország felé veheti az irányt. A verseny állása az első szakaszt követően: 1. Illbruck - 31 nap, 6 óra, 19 perc, 49 mp -------------------------------------------------------------------------------- forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.25 -------------------------------------------------------------------------------- A német Illbruck csapata nyerte az első szakaszt a Volvo Ocean Race elnevezésű Föld-kerülő vitorlásversenyen, miután szerdán elsőként érte el a dél-afrikai Fokváros kikötőjét. A hajó majdnem 31 nap alatt tette meg a 12 ezer kilométeres távot.
Utolsó emailjében Kostecki már biztosított mindenkit arról, hogy megverik a fő rivális Amer Sports One-t. "Mindig is tudtuk, hogy le tudjuk győzni, a kérdés csak az volt hogyan... Nagyon jól eltaláltuk az arányokat, jó volt a sebesség és a legénység is fantasztikusan teljesített." "Mindig is éreztük az esélyt a győzelemre", erősítette meg Mark Christensen, a legénység egyik tagja. A második helyre a Grant Dalton irányította Amer Sports One érkezett, mintegy 13 mérföldes hátránnyal, ami azért meglepetés, mert egy nappal a befutó előtt, még ez az egység állt az élen. Dalton úgy érzi, az ellenfél alapvetően gyors volt, ennek köszönhető a szakaszsikere. "Gyorsak voltak, a mi vitorlásunk jelenleg csak ennyire képes. Az Illbruck megérdemli a sikert, hiszen 3 és fél éve együtt edzenek, a költségvetésük 20 millió dollár. Ennyivel jobbak is mindenkinél..." A verseny állása (2001. október 25.) -------------------------------------------------------------------------------- forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.11 -------------------------------------------------------------------------------- Az Illbruck hajója vette át a vezetést a Volvo Ocean Race elnevezésű vitorlásversenyen, a múlt héten még vezető Tyco hajója a harmadik helyre esett vissza. Az élboly már "átlépte" az Egyenlítőt is, míg az utolsók - a SEB és a djuice - 150-200 mérföldes hátrányt szedtek össze a szeptember 23-i indulás óta.
Tegnap délután - a szélcsend ellenére - öt hajó is áthaladt az Egyenlítőn, az Illbruck és az Assa Abloy mögött a News Corp, a Tyco és az Amer Sports One küzd a dobogóért. Az Amer Sports Too több mint 100 mérfölddel lemaradva más gondokkal is küzd, a teljes szélcsendben ugyanis egy hirtelen szélvihar megtépázta a vitorlákat, így egyelőre a javítással vannak elfoglalva. A hölgykoszorú vezetője, Lisa McDonald nem véletlenül szomorú. "Beigazolódott a félelmünk. A vezető öt hajó nemcsak megtartotta a távolságot, de a szélcsendet kihasználva meg is lépett előlünk", mondta Genevieve White navigátor.
Az egységeknek a tervek szerint október 24-én kellene megérkezniük Fokvárosba, ezzel az első, 7350 mérföldes szakaszt máris maguk mögött tudhatnák. Innen az út tovább vezetne Ausztrália felé, a cél Sydney, Auckland, Rio de Janeiro, Miami és Göteborg kikötőjén keresztül vezetne a jövő júniusi kieli célig. A verseny állása (október 9-én): 1. Illbruck 2. ASSA ABLOY (7 mérföld hátrány) 3. News Corp (11 mf. h.) 4. Tyco (18 mf. h.) 5. Amer Sports One (36 mf. h.) 6. Amer Sports Too (107 mf. h.) 7. SEB (150 mf. h.) 8. djuice (207 mf. h.) A Volvo Ocean Race mezőnye várhatóan két hét múlva éri el Fokvárost Idillikus élet a vizen -------------------------------------------------------------------------------- forrás: Nemzeti Sport 2001.10.11 -------------------------------------------------------------------------------- Mire ezeket a sorokat olvassák, valószín?leg már áthaladt a Földkerülő csapat vitorlásverseny, a Volvo Ocean Race nyolc vitorlásból álló mezőnye a földi egyenlítőn (equator). Az első, Southamptontól Fokvárosig terjedő, 7350 tengeri mérföld hosszú szakaszt az élmezőny - Illbruck, Assa Abloy, News Corp, Tyco, Amer Sports One - várhatóan október 25-én, míg a záró hármas, azaz az Amer Sports Too, Team SEB, Tyco egy nappal később teljesíti majd. A rajtot követően mindenesetre a mezőny szorosan együtt haladt, mígnem a svéd Team SEB a többiektől eltérő taktikát választott - közelebb haladva Afrika partjaihoz - és ezzel ideig óriág átvette a vezetést. Gunnar Krantzék öröme azonban csak rövid ideig tarthatott, ugyanis a széljárás megváltozásával a társaság egy csapásra a hátsó traktusban találta magát, míg az élre a legnagyobb favoritnak tartott John Kostecki kormányozta Illbruck állt. A csapatoknak mindenesetre az eltelt két és fél hét alatt tökéletesen sikerült alkalmazkodniuk az új életmódhoz. A női csapatot erősítő Brudget Suckling röviden így összegzi az idillikus hajóséletet, amely azért nem mellőzi a rengeteg munkát sem: "Elegendő WC-papírunk van, vasárnaponként currys csirkét eszünk, naponta eláztatunk egy zsebkendőt és legalább két órát alszunk". Az étkezés persze nemcsak a hölgyeknél központi kérdés, a Djuice Dragons legénysége például a következőképpen áradozott az egyik ebédről: "A mai nagyon finomra sikeredett. Vicces, hogy ugyanaz az étel mennyivel rosszabbnak t?nt még pár nappal ezelőtt. Lehet, hogy egy életre elfelejtjük az igazán jó ételek ízét, és életünk hátralévő részében már a fagyasztott, szárított kajákért fogunk lelkesedni". S ha már ennél a hajónál tartunk, meg kell említeni, hogy egy különös "lakója" is van a vitorlásnak, a Fred névre hallgató madár a Volvo Környezetvédelmi Program keretében került a fedélzetre, és akárcsak embertársai, egyelőre jól érzi magát. Az apró szárnyas jóvoltából egyébként a Djuice Dragons "sárkányait" máris Doctor Doolittle-ként - az újabban Eddie Murphy alakította különös állatorvos történetét éppen vetítik a hazai mozik - emlegetik a versenyt nyomon követők. A mezőny tehát közelít Fokvároshoz, ahol az eredeti terv szerint
november 11-éig pihenőt tart majd, hogy aztán továbbinduljon a 6550
tengeri mérföldre lévő Sydneybe. Az állás (2001. október 10., hajnali 4:06 óra):
Szoros csatában vezet a Tyco a Volvo Ocean Race-en -------------------------------------------------------------------------------- forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.10.03 -------------------------------------------------------------------------------- Szeptember 23-a óta szeli az Atlanti-óceánt az egykori Whitebread, most már Volvo Ocean Race elnevezésű Föld-kerülő vitorlásverseny nyolc hajója. Az angliai Southamptonból rajtoló és a dél-afrikai Fokvárosba tartó első szakasz 7350 mérföldes távján egyelőre az Assa Abloy és a Tyco vívja a legnagyobb harcot az élen.
"A helyzet nemcsak naponta, de a 24 órán belül is változik. Van amikor több mérföld, van amikor csak pár száz méter a különbség a hajók között" - mondta az Assa Abloy holland kapitánya, Roy Heiner. "Úgy tűnik, többé-kevésbé azonos átlagsebességet mennek a hajók, ezért ilyen szoros a verseny. Az utolsó dolláromba is fogadnék, hogy versenyben leszünk az első szakaszgyőzelemért." A másik végletet a SEB csapat jelenti, amely ígéretes rajtot követően vasárnapra az utolsó pozícióba esett vissza, igaz, ezen két nap alatt két helyet javított. Gunnar Krantz kapitány hajója már túl van egy vészmegálláson is, a svéd hajón a hét végén ki kellett cserélni a sérült eszközöket. Ennek ellenére a legénység bizakodó, reméli, hogy sikerül visszakapaszkodni az élmezőnyhöz, noha szombaton és vasárnap mindössze 7-8 csomós sebességgel tudtak haladni a viszonylagos szélcsend miatt. A Kanári-szigeteknél elszenvedett "baleset" miatt a SEB jelenleg 150 mérföldre van az élen álló Tycótól. Az állás, 1. szakasz (10 nap után): -------------------------------------------------------------------------------- forrás: Pincési László, SZTÁRSport 2001.09.24 -------------------------------------------------------------------------------- Elrajtolt vasárnap délután négy órakor az egykori Whitebread, most már Volvo Ocean Race elnevezésű földkerülő vitorlásverseny. Az angliai Southamptonban nyolc hajó (a verseny történetében a legkevesebb) vágott neki a leghosszabb, 7350 mérföldes szakasznak, amelynek végállomása a dél-afrikai Fokváros. A 10-20 millió dolláros hajók 28 év és 7 verseny tapasztalatával
vágnak neki az eseménynek. A viadal rangidőse az Amer Sports One
kapitánya, Grant
Dalton, aki immáron ötödször vág neki a nagy kalandnak. A nyolc
csapatban található egy csupa hölgyből álló is. A Lisa
McDonald vezette Amer Sports Too már az indulás előtt megharcolt
jogaiért, hiszen keresztülvitte tervét, amely szerint a csapatuk 12
helyett 13 főből áll. A többiek beleegyeztek ebbe, a
versenybizottság pedig jóváhagyta kérelmüket. "Az extra kezek nagy
segítséget jelentenek nekünk, hiszen nem vagyunk olyan erősek, mint
a férfiak"- mondta a csapat egyik tagja, Emma Westmacott. "Elkel a
pluszember a vitorlák felvonásakor, munkája felbecsülhetetlen lesz.
Tömören összegezve: erősebbek és nehezebbek leszünk!"
A Volvo Ocean Race - korábbi nevén Whitbread Round-the-World Race - története 1973-ban kezdődött, de szponzort a Golden Globe Race 1967-es sikertelensége miatt nehéz volt találni. A Golden Globe 8 indulójából ugyanis mindössze egy ért célba... Egyedül a Whitebread látott benne fantáziát, így 1973/74-ben elindulhatott a viadal, amelyet az angolok napjaink legnagyobb óceáni kalandjaként aposztrofálnak. Az 1973/74-es versenyen 17 hajó indult, végül a Sayula II nyert. A viadalt azonban három haláleset is beárnyékolta. Négy évvel később 15 csapat vágott neki a távnak, a végső győzelmet a Flyer szerezte meg a Heath's Condor előtt. A viadal érdekessége, hogy utóbbi úgy lett második, hogy egyik tagja, Bill Abram miatt sok időt is vesztett. Abram ugyanis vízbe esett, és csupán úgy találták meg, hogy egy albatrosz (!) felfigyelt rá, és felette körözött... Az 1981/82-es viadalt ismét a Flyer nyerte, noha végig kiélezett csatát folytatott az új-zélandi Ceramcóval. A legrosszabbul az olasz Vivanapoli járt, amely egy angolai hadihajó fogságába esve nyolc napot késett. Az angolaiak ugyanis "kiszúrták", hogy a legénység tagjai között vannak dél-afrikaiak, akiket kémeknek néztek... Az 1985/86-os viadal szeptemberben startolt, egy hónappal később, mint az összes addigi viadal. A győzelmet a francia L'Esprit d'Equipe szerezte meg. Az 1989/90-es viadal sporttörténelmet írt, hiszen a Tracy Edwards vezette Maiden csupa hölgyből állt. És nemcsak elindult, egy szakaszt nyerni is tudott - a végső sikert azonban a Steinlager érte el, amely 128 nap alatt, elsőként ért haza. Négy évvel később a Yamaha, míg a Whitebread támogatását utoljára élvező 1997/98-as viadalon az EF Language győzött. Startlista 2001 Amer
Sports Too (olasz) Assa
Abloy (svéd) djuice (norvég) Illbruck (német) News
Corp (ausztrál) SEB
(svéd) TYCO,
(bermudai) -------------------------------------------------------------------------------- forrás: Népszava 2001.09.06 -------------------------------------------------------------------------------- Károly herceg, brit trónörökös indítja útjára szeptember 23-án Southamptonból a világ legnagyobb vitorlásversenyét, a Volvo Ocean Race-t. A nyolcadik alkalommal sorra kerülő, korábban Whitbread néven ismertté vált viadal kilenc hónapig tart: a győztest 61 ezer kilométer megtétele után, 2002. július 9-re várják a kieli célba. A hajók - fedélzetükön összesen 84 férfival és 12 nővel - kilenc országban tizenkét kikötőt érintenek. |
A verseny programja :
2001 09.23.: Southampton - Fokváros 7350 mérföld 11.11.: Fokváros - Sydney 6550 mérföld 12.26.: Sydney - Auckland 2050 mérföld 2002 01.27.: Auckland - Rio de Janeiro 6700 mérföld 03.09.: Rio de Janeiro - Miami 4450 mérföld 04.14.: Miami - Baltimore/Annapolis 875 mérföld 04.28.: Baltimore/Annapolis - La Rochelle 3400 mérföld 05.25.: La Rochelle - Göteborg 1075 mérföld 06.08.: Göteborg - Kiel 250 mérföld |
VOLVO OCEAN RACE | ||
|
||
Sydney-Hobart Volvo Ocean Race: Virtualport, sailing.hu |
||
|