Gazdasági és üzleti szakemberek a budapesti ötkarikás játékokról
Visszaadná a magyarok önbizalmát
Azokban a napokban, amikor olimpiai bajnok vízilabdacsapatunk
hazai medencében pólózik tétmeccseken, s teljesítményük
értékelésével minden munkahelyen délelőttök telnek el, aligha akad
az országban olyan ember, aki komolyan ellenezné az ötkarikás
játékok budapesti megrendezését. Tamáskodóra nem leltünk a Budapest
Business Klub csütörtöki nyilvános kerekasztal-beszélgetésén sem,
ahol Deutsch Tamás ifjúsági és sportminiszter mellett
Baráth Etele, a MOB alelnöke és a Magyar Kajak-Kenu Szövetség
első embere, Demján Sándor, a Trigránit Rt. elnöke,
Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium
politikai államtitkára, Mátrai Gábor, a Sport1 képviselője,
Bretz Gyula, az Uvaterv Rt. elnöke és Rubovszky András
turisztikai szakember folytatott vitát, disputát.
Deutsch elöljáróban elárulta, hogy a kormányzat köreiben már 1999
októberében felvetették, legyen Magyarország a 2012-es olimpia
házigazdája. Tavaly májustól pedig szakértőik hozzáláttak a
szükséges tanulmányok elkészítéséhez, jóllehet, szerinte bőven jut
még időnk a tervek pontosítására. Az áhított világesemény rendezési
jogát 2005-ben ítéli oda a NOB, amelyet másfél-két évvel előz meg a
pályázat benyújtásának határideje (szavazásra egyébiránt csupán a
legjobb öt kandidálást terjesztik fel). A tárcavezető -- sorra véve
a jövőbeni fejlesztéseket -- három fő területet nevezett meg: az
általános infrastruktúra és közlekedési kapcsolatok színvonalassá
tételét, a turisztika és az idegenforgalmi iparág helyzetbe hozását,
valamint a sportlétesítmények építését. A jelenlegi elvárások
alapján 31 aréna s 50 edzőterem felhúzása elengedhetetlen, igaz,
néhány sportág kiállítási és rendezvénycsarnokokba is "beköltözhet",
a tréninghelyszínek java része pedig úgyszólván adott.
A szakminisztériumban úgy látják, az esemény finanszírozhatósága
nem okozhat gondot: Deutsch elzárkózott konkrét összegek
megnevezésétől, mindazonáltal munkatársaival egyetemben arra számít,
hogy a befektetők legalább a költségek egyharmadát átvállalják, s az
akkori Magyarországnak, mint tagállamának, az Európai Unió is
jelentős támogatást folyósít majd. Manninger közlekedési és vízügyi
államtitkár ráadásul amondó volt, az infrastrukturális beruházások
nagy hányadát az ötkarikás játékoktól függetlenül is
lebonyolítanánk: évtizednyi távlatban elkészülne egy új metróvonal
és peremvárosi vasút, körbeérne az M0-ás autóút, legalább egy
terminállal gyarapodna a Ferihegyi légi kikötő, s további két-három
híd ívelne át a Dunán.
Baráth Etele városépítő mérnökként hasonló véleményen volt,
sportvezetőként lelkesen pártolta az olimpiarendezést, ugyanakkor
parlamenti- és sportpolitikusként némiképp bírálta az előtte
szólókat. Elmondta, a MOB-hoz -- mint a pályázat benyújtójához --
eleddig semmilyen hivatalos értesítés, mi több (kevesebb...), fia
információ nem futott be az ügy kapcsán. Egyúttal fájlalta, hogy a
szükségszer?en (?) jelentkező város, Budapest részéről senkit sem
hívtak meg a "Gazdasági és üzleti lehetőségek az olimpia kapcsán"
címmel összehívott eszmecserére. Baráth hangsúlyozta, az első teendő
egy -- a kandidálásért felelős -- depolitizált szervezet megalkotása
lenne. Ezután a MOB-alelnök alapvetően ki is terelné az állami
bürokrácia akadálypályájáról e csapatot: amint megjegyezte, hajdani
Expo-kormánybiztosként kiábrándult az állami beruházásokból, így e
téren is örömmel adná át a terepet a magántőkének.
Nem is fejthette volna ki jobbkor véleményét a befektetői
hajlandóság honi fétise, Demján Sándor. Az üzletember legelébb az
országunkban oly kedvelt ellenlábasság veszélyeire figyelmeztetett,
miszerint felénk a kritika kilencvenszázalékos valószín?séggel
elnyomja a cselekvést. Kijelentette, hogy a pártok közötti
konszenzus és alkalmasint egy fővárosi népszavazást követően nyomban
fel kellene állítani egy 35-40 éves fiatalemberekből verbuvált
menedzsergárdát, amelyet fejenként akár több millió forintos havi
fizetéssel honorálva illene mihamarabb felkészíteni a feladatra.
"Tőlem személy szerint ne várjanak csodát, én addigra már bágyadt
öregember leszek -- mondta mosolyogva Demján --, de tisztában vagyok
azzal, mit jelentene az országnak az olimpia megrendezése: nem
többet, nem kevesebbet, generációkra visszaadná a magyarok
önbizalmát."
A Trigránit Rt. elnöke máris kurázsink kihasználására szólított
fel, szerinte jelenlegi hátrányainkat előnyökké változtathatjuk. Nem
baj, hogy infrastrukturánk elégtelen, értelmes célokkal -- EU- és
állami támogatások garantálásával -- a nagytőke megnyerhető, az
esélyeink tehát nem olyan rosszak, mint gondolnánk. Az általa
hitelesnek mondott számadatok alapján a görögök már most
elmondhatják, 2004-ben pénzügyileg sikeres olimpiát rendeznek.
Demján merész párhuzamot vont, amikor azt ecsetelte, hogy ezer év
előtt Szent István király is úgy változtatott gyökeresen az ország
helyzetén, hogy felvállalta a lelkületével titkon talán össze nem
egyeztethető katolicizmust -- az üzletember olvasatában: az első
globalizációt...
Ehhez mérten korántsem volt meghökkentő, hogy Demján
felajánlotta, adott esetben a vele kapcsolatban lévő üzleti kör
húzná fel az olimpiai falut.
Ha falvunkat elvben már alapozzák is, a kérdés egyelőre
megválaszolatlan maradt, miként felelne meg az ország, s a város --
tegyük fel, másfél évtized múlva -- a legnagyobb sportüzlet
támasztotta követelményeknek. Még azt sem tudhatjuk, mit értünk majd
pontosan akkor a múltban nemes eszmét hordozó olimpia kifejezés
alatt.
***
Kilátó
Orbán -- Demszky -- olimpia
"Ha komolyan gondoljuk..." címmel Demszky Gábor
főpolgármester néhány nappal ezelőtt a Népszabadság hasábjain
részletesen kifejtette gondolatait az olimpiai játékok rendezéséről.
Bevezetőjében némi éllel jegyezte meg, hogy "A NOB szabályzata
szerint olimpiai rendezésre városok pályázhatnak, tehát nem
Magyarország, hanem Budapest." Ennek ellenére -- tette hozzá --
a főváros véleményét nem kérdezték (csütörtökön a Budapest Business
Klub olimpiai napjára sem kaptak meghívót).
Az Olimpiai Charta idevágó passzusa (ötödik fejezet 37.
paragrafus) rendelkezik a rendező város kiválasztásával az alábbiak
szerint: "Az olimpiai játékok megrendezésére csak olyan város
nyújthatja be jelentkezését, amelyet támogat országának nemzeti
olimpiai bizottsága. A kérelmet a város hatóságának a nemzeti
olimpiai bizottság beleegyezésével együtt kell eljuttatnia a
Nemzetközi Olimpiai Bizottsághoz. A városnak és a nemzeti olimpiai
bizottságnak szavatolnia kell, hogy az olimpiai játékokat a NOB
által támasztott előírások és feltételek szerint rendezik meg."
Ami pedig az érintett kormányzat szerepét illeti, a charta az
alábbiak szerint definiál: "Az olimpiai játékok rendezését nem
kaphatja meg addig a jelentkező város, amíg nem rendelkezik országa
kormányának írásos garanciájával arra, hogy a kormányzat
tiszteletben tartja az Olimpiai Chartát."
Amikor lausanne-i látogatása során Orbán Viktor
miniszterelnök nyilvánosan bejelentette, hogy Magyarország
2012-re, vagy ha akkorra nem kapja meg, akkor kitart, és 2016-ra
megpályázza a nyári olimpiai játékok megrendezését, részéről ezt
akár elhanyagolható felületességnek is felfoghattuk volna. Csak
erősíthetné ezt a megállapítást az a körülmény, hogy az Egyesült
Államokban hasonló félreértéssel találkozhatunk.
Ismeretes, 2012-re a más országokból jelentkező városok mellett
-- Madrid, London, Buenos Aires, Cape Town -- nem kevesebb, mint
nyolc amerikai nagyváros kandidál, s külön "háziversenyen" kell
eldöntenie az USOC-nak (Egyesült Államok Olimpiai Bizottsága)
2002-ben, hogy melyik legyen az az egy, amelyet a NOB számára
támogatásával erősít meg 2003-ban: Cincinnati, San Francisco, Tampa,
Dallas, Houston, New York, Los Angeles vagy Baltimore-Washington. Az
utóbbiak jelentkezése is mindjárt hibás értelmezésről tanúskodik,
mert bár az amerikai főváros, Washington és Baltimore oly közel esik
egymáshoz, hogy közös repülőteret (is) használnak, de mégsem
tekinthetők egy városnak. Kandidálásuk első változatában --
jóhiszem?en figyelembe véve az olimpia rendezésében egy teljes régió
számára ígéretes fejlesztéseket -- város megjelölése helyett ez
szerepelt: "Washington--Baltimore--Észak-Virginia térség",
amivel nem lehet mit kezdeni. Hasonló félreértés áldozatává
váltak a tampaiak és a San Franciscó-iak is. Az előbbiek "Florida
-- 2012", utóbbiak pedig (az Oaklandet is magába foglaló)
"Öböl-térség -- 2012" címmel készítették el pályázatuk első
példányát... Azóta sietve korrigáltak, Baltimore lemondott
Washington javára, és a többiek is egy-egy várost jelöltek meg a
régiók helyett, ám a tágabb térségeket érintő terveken persze egy
jottányit sem változtattak. Miért is tették volna?
A nemes cél érdekében könnyen megoldást találtak az amerikaiak,
jóllehet ettől függetlenül nyilván áldáz csatát vívnak majd a
győzelemért.
Térjünk ellenben most vissza Budapestre. Nem férhet kétség ahhoz,
hogy Orbán Viktor szándékosan nem egyeztetett svájci utazása előtt
Demszky Gáborral egy esetleges magyar olimpia rendezéséről. Kizárt
dolog ugyanis, hogy ne ismerte volna az Olimpiai Charta
szabályozását, már csak azért is, mert olyan nagy tekintélyű és
alapos olimpiai szakértők társaságában tette meg a bejelentést, mint
a MOB elnöke, Schmitt Pál, valamint a főtitkár Aján
Tamás. Az utóbbiak kívülről fújják a chartát, az ötkarikás
bibliát, egyszer?en nem feltételezhető, hogy a legfontosabb
kritériumokról ne adtak volna megfelelő tájékoztatást.
Ezek a sajátos körülmények -- bár az olimpia rendezésének
gondolata széles körben élvez rokonszenvet hazánkban --
elgondolkodtatóak.
Egy olimpiarendezés nemes tétjének elegendőnek kell lennie ahhoz,
hogy jótékonyan, békéltetően hasson a politikusokra, ahhoz, hogy
felülemelkedjenek hiúságukon, sőt, esetleges politikai szándékaikon.
A sport, az olimpiai nem volt, s aligha lehet ugyan mentes a
politikától. Ez tény, tudjuk, de az is igaz, hogy képesek lehetünk
egy olyan nagyszerű színhellyé varázsolni térségeit, ahol örömmel és
fenntartás nélkül tudnak egymásra mosolyogni a politikai arénában
kemény ellenfélként küzdő főszereplők.
A rendszerváltást követően a sport hét éven át pártsemleges
területnek számított, hogy mást ne mondjunk.
Most az anyagi források jelentős gyarapodása ellenére is más a
helyzet. A politika jócskán beletenyerelt a sportba, túl vagyunk már
a Torgyán-féle FTC-elnökségen, Pepó Pál szövetségi
társelnökségén, hogy az UTE és a Honvéd kálváriájáról már ne is
beszéljünk, és sajnos túl jól ismerjük a kormányzat és a főváros
közötti ellentét "felvonásait", a Nemzeti Színház, a metró és egyéb
ügyeket.
Nem veszíthetjük el mégsem a reményt! Az olimpiai eszme közelít a
megbékéléshez, az olimpiai fegyverszünet szintén nagyszer? vívmány.
Élni illik, s kell is vele...
Samaranch -- ha már 2012-ről beszélünk -- utóbb Tel-Avivban és a
Gáza-övezetben tett látogatást -- ahol szintén foglalkoznak az
említett olimpia rendezésével. "Olimpiáról csak akkor lehet itt
szó, ha béke és nyugalom lesz" -- figyelmeztetett a NOB elnöke.
Bárcsak a bűvös ötkarika az Orbán--Demszky kapcsolatra is
jótékonyan hatna -- legalább a sport ügyeiben. Mert az a gyanúm,
hogy egyelőre mindketten valószínűleg azt gondolják egymásról: Hol
lesz ő már 2012-ben?!
Gallov Rezső, Nemzeti Sport 2001.06.22.
Kódolttévé-közvetítéssel is kereshetnénk az olimpián
Esély, de nem sok
Az olimpia rendezése Magyarország legfontosabb érdeke az
új évezredben - állítja Demján Sándor, aki a Magyar Labdarúgó Liga
elnökeként szívesen venné, ha a 2008-as futball Eb-t hazánk látná
vendégül.
- A sportvilág üzleti alapra helyeződött. Ebben is
lemaradtunk. Az olimpia segítene abban, hogy utolérjük a világot - mondja.
Olimpiára és Eb-re is van esély, de nem sok, teszi hozzá. A
futballstadion-rekonstruk-ciós program beindult, ha miénk lenne a 2008-as
Eb, a 20 ezres arénák férőhelyét megduplázhatnánk. A bővítés lehetősége
minden stadionnál adott, talán csak a Népstadiont kellene lebontani, s egy
újat építeni helyette. - Sok kritika érte ezt a rekonstrukciós
programot. Volt, aki azt mondta, először futballozni kell megtanulni,
utána építsünk stadiont. Ezzel a nézettel nem értek egyet. A jó futballhoz
néző kell, a nézőnek kulturált körülményeket illik biztosítani.
Egy olimpia óriási beruházás, 4-5 milliárd dollárt emészt
fel. Demján úgy becsüli, ennek az összegnek legalább az egyharmadát a
magánszektor képes előteremteni. Azt mondja, a 2012-es vagy a 2016-os
olimpia óriási üzlet. Özönlene a turista, a magyar termékeket jobban
eladhatnánk. Elképzelhető, hogy akkor már kódolt, fizető csatornán
közvetítenénk a játékokat. A megnyitót egymilliárd néző látná -
készülékenként tíz dollárért. Ne feledjük, a NOB a temérdek bevétel
tekintélyes hányadát a rendező országnak utalja át.
VZS, A színes Sport 2001.06.23.
|