Hat magyar amatőr készül a téli olimpiai négyes számra
Tolók, sportolók
Készül a magyar férfi bobgárda is a február 8-án kezdődő téli
olimpiára. Ez abban is megnyilvánul, hogy - amint az a felvételen jól
érzékelhető - az együttes három tagja, Gyulai Márton, Pintér
Bertalan és Zsombor Zsolt nagy erővel egy személygépkocsit tol
a Népstadion aszfaltján. "Amatőrök vagyunk, az autó Zsomboré" - ad rövid
helyzetértékelést Gyulai, aki a legbiztosabb csapattaggal, a járművet
vezető Nicholas Frankllal jelenleg "utófelkészülési
álversenyen" vesz részt Cortina d’Ampezzóban. Frankl, a korábbi
gokartpilóta ugyanis egy hónapja ült legutóbb a szerkezetben, ami rosszul
veszi ki magát a bob Salt Lake City-beli versenyidőpontja (22. és 23.)
előtt.
A fiúk
amúgy szeptember végén kezdték az autótolást, és nagyon komolyan veszik
magukat. Igazából hatan vannak: Frankl, Gyulai, Pintér és Zsombor mellett
Pallai Péter tagja a később négyessé redukálódó ötös keretnek,
amolyan vésztartalékként pedig az atlétaként a közelgő Európa-bajnokságra
készülő Gyulai Miklós segédkezik - kvázi csapatvezetőként - a
többieknek. Kis magyar bobtörténelem: az 1994-es lillehammeri olimpián a
Frankl, Gyulai Miklós páros "úttörőként" a 28. helyen végzett, négy évre
rá, Naganóban pedig már a Frankl, Pallai, Zsombor, Pintér kvartett
csusszant be a 24. helyre. Ennek megfelelően - miként Gyulai Márton
fogalmaz - most a huszadik pozíciót szeretnék elcsípni. Nem lesz könnyű.
"Már csak azért sem, mert ez nehéz sportág. Az emberek annyit látnak
belőle, hogy bukósisakot viselő sportolók tolnak egy szekrényt, amelybe
aztán mind beülnek, és a célig csúsznak. A valóság kicsit más" - jegyzi
meg Gyulai, aki már az első, nyolc évvel ezelőtti együttes pályáját is
végigkövette. Az akkori duó tagjai közül tudniillik Gyulai Miklós a
testvére, így gyakran sertepertélt az előkészületek gyanánt hagyományosan
autót toló kettős mellett.
"Ha rajtam múlik, be is szállok, csakhogy tizenhárom évesen ezt nem
engedték meg nekem - mondja Márton. - Még szép, teszem hozzá, hiszen a bob
veszélyes üzem. Hogy messzire ne menjek: a kormányosoknak vezetői licencet
kell szerezniük az erre szakosodott iskolában, ugyanis elsőre durva lenne
száznegyven kilométer per órás sebességgel végigszáguldani a jégveremben
egy korcsolyatalpakra épített szerkezettel." Ám ne feltételezzük, hogy
ezzel el is van intézve; a tolóknak szintén hatalmas a szerepük a
produkcióban. Mindenekelőtt sprinteri, nem utolsósorban akrobatikus
képességekkel kell bírniuk: "A legfontosabb, hogy egyszerre mozogjunk,
különben megborulunk. Szinkronban lenni pedig nem könynyű, mert tolás
közben sok mindenre kell ügyelni: túl azon, hogy bukósisakkal a fejen, a
kezet egy adott pontra támasztva egyre gyorsabban rohanunk a jégen, nem
csupán arra kell figyelnünk, hogy el ne csússzunk, illetve jó ütemben
ugorjunk föl a mozgólépcsőre, hanem arra is, hogy amikor végre beugrunk,
ne rúgjuk gerincen az előttünk lévő sporttársat."
Eddig az elmélet - de hát hol marad a gyakorlat? A Népstadion aszfaltja
nem feltétlenül ideális felkészülési hely egy téli olimpiára. "Az
kétségtelen, hogy van némi különbség a legjobbak és a mi csapatunk
felkészülése között. Amíg náluk komplett kiszolgáló személyzet figyel a
bobra és a tréningekre, addig nekünk se edzőnk, se bobunk; versenyeken
pedig az ötödik ember tisztogatja a járgányt. Azért gyakoroltunk már
élesben is: fedett pályás, fotocellás bobtoló pályán tökéletesítettük a
technikát, majd videóról elemeztük a látottakat. Az olimpia előtt
Calgaryban folytatjuk a munkát, és akkor dől el, ki marad ki a
csapatból."
Ez utóbbi kapcsán Márton hozzáteszi, hogy feltehetőleg az nem ül be a
négyesbe, aki a legrosszabb időt produkálja majd az edzésen, és hogy ők
nem primitívek: hatan kezdték a munkát, és hatan jóban-rosszban
összetartanak. Másként: "Előre tisztáztuk, hogy tévén is lehet nézni az
olimpiát. A szobában legalább meleg van."
Még egy kérdést szegezünk a nyilatkozónak, empatikusan. E szerint:
autótolás közben szoktak-e rájuk megértően, hogy azt ne mondjuk, belátóan
nézni?
- Akadtak vasárnap délelőttjeink, amikor egy régi telepen gyakoroltunk.
Akkor eszembe jutott, hogy ha valaki a környező házak ablakából néz
minket, akkor nyilván fölteszi magában a nagy kérdést. Jelesül: minek
tudható be, hogy fiatalok hangos utasításokkal megtolnak egy kocsit, amely
negyven méter múlva beindul, visszatolat, majd leáll, aztán megint jönnek
a fiatalok, és kezdődik minden elölről. Mentőt azért még nem hívtak
hozzánk.
Murányi András, Népszabadság 2002.01.22.