Kibírni a kibírhatatlant
Bundázott a sportminiszter a különgép fedélzetén
Ilyen sem volt még, Malév-gép a sydneyi repülőtér
betonján. A kijáratnál pedig majdnem ezer helybéli (ex)honfitárs,
zászlóerdőbe burkolózva, olyan hangulatot csapva, mintha az aranygép
érkezett volna Ferihegyre.
Holott ez még csupán a kezdet, a vég a messzeségbe
vész.
Megint más kérdés, hogy e kezdetig eljutni sem volt éppen
könnyű. Kifutótól leszállópályáig 20 óra és 49 perc. Aki már ült ennyit az
utastérben, az úgyis tudja, mit jelent. Aki még nem, az úgysem tudja
elképzelni.
Úgy meg pláne nem, hogy a teljes létszám - 193 fő - majdŐ
kétharmada izmainak rendszeres mozgatásából él. Akiknek a sportolás a
lételemük (életük), azoknak a gyötrelem netovábbja egy ausztráliai utazás.
Nem csoda, hogy a magyar légitársaság olimpiai különjárata még akkor sem
hasonlított egy menetrend szerintire, amikor valahol India fölött némi
dobálózásba kezdett a kisebb szélviharba keveredő Boeing 737-es, és a
kapitány az övek becsatolására kért mindenkit. Sokadik felszólításra
"csendesedtek" csak el a folyosók, amelyeket állandóan húsz-harminc
olimpikon tartott megszállva. Persze, a légiutaskísérők is megértőbbek
voltak, mi több, türelmük egyenesen bámulatra méltónak tűnt, amint egy
műlesikló technikájával kerülgették a versenyzőket, akik jöttek-mentek,
akár a vasaló.
A MOB amúgy megpróbálta a lehető legkényelmesebbé tenni
az utat, az ülések között nagyobb helyet kínáló bizniszosztályra például
nem csupán a notabilitásokat ültették, de a két métert meghaladó
kolosszusokat is. Így fordulhatott elő, hogy például Deutsch Tamás
sportminiszter nem a legelső sorba került, ott ugyanis a küldöttség
legtagbaszakadtabb tagja, az óriáskenus, Pulai Imre nyújtogatta a lábait.
De szintén itt próbálta két sor közé csomagolni irdatlan lábait a
pólócsapat néhány, nem csupán az átvitt értelmében oszloposnak mondott
játékosa is (Kásás, Kiss, Kósz és Vári).
Akadt néhány extra látványosság: Tar László, az
utaztatások főszervezője gondoskodott arról, hogy a születésnapját épp
kedden ülő szinkronúszó, Marschalkó Petra tortával ünnepelhessen. Ezután
még egy csokitortát dobtak fel egy tombola főnyereménye gyanánt: a
mindenkinek kiosztott, megszámozott étlapok száma alapján hirdettek
nyertest. A "sorsolási bizottság elnökének" felkért Deutsch Tamás által
elsőként bemondott szám - a 110-es - tulajdonosa nyilván éppen aludt (a
tudósító meg az édesség helyett a kefét ette a maga 111-esével), így
hosszas nyomozás alapján sem tudták kideríteni, kit illetne a barna
korong. Ezért aztán a miniszer újból a hasára ütött, és hogy, hogy nem,
dr. Kemény Dénes menükártyáját hozta ki győztesnek. Mint utóbb kiderült, a
miniszter mögött ülő pólókapitány sikerrel vonta bele egy bundázásba az
ISM vezetőjét, minthogy a vízilabdázók erőnléti edzője, Dubecz József
szintén most tartotta a születésnapját. "Máshogy nem tudtam volna neki
tortát szerezni, szerencsére a miniszter úr is hamar átlátta a helyzetet"
- adta elő a tombola hiteles történetét Kemény.
Ez még az út vidámabbik része volt, ám lassan kezdett
elviselhetetlenné válni az állatias lét, amely ugyebár a legszükségesebb
életfunkciók ellátására - evés, ivás, alvás, anyagcsere -
szorítkozott.
Az első félidőt mindazonáltal sikerült valahogy
kibekkelni, hogy aztán a kétórányi szünetet ki-ki a maga ízlése szerint
töltse el a bangkoki repülőtéren (ahol a gép személyzetet cserélt, továbbá
feltöltetett üzemanyaggal). Az atléták tűrték a legkevésbé a
megpróbáltatásokat (egyikük már a fedélzeten amondó volt, hogy le kéne
ültetni mindenkit, ők meg körbefutnának a folyosókon), többen tán
irigykedtek is, hogy maradt lelkierejük fél órán át szaladgálni föl s alá
a thaiföldi reptér több száz méter hosszú tranzitvárójában.
Csakhogy ezután következett a második félidő, amely
szintén nyolc óráig tartott (plusz ötven perc hosszabbítás). Ráadásul ez
magyar idő szerint épp az alvás idejére esett, amivel kapcsolatban szintén
előhozhatnánk a már említett megállapítást: aki már próbált repülőn,
ülésbe görnyedve végigszunnyadni egy éjszakát, az tudja. Aki még nem, az
úgysem.
Egyszóval mindenki megpróbálta a maga trükkjeit bevetni.
Teniszezőnk, Köves Gábor egy, a hátát egyben tartó fűzőt kötözött magára,
mások a Zorro című Banderas-féle film megtekintése után maguk is álarcot
öltöttek, s úgy próbáltak hunyni egyet, aki pedig végképp nem bírta, az
végighanyatlott a gép padlóján.
Pólóegyüttesünk centerének, dr. Molnár Tamásnak
ugyanakkor igen zaklatottra sikerült az éjszakája, ő ugyanis elég csúnya
vesszőfutásba kezdett: miközben épp hétezer forintot veszített a
Steinmetz, Fodor, Benedek trióval vívott pókercsata közben, a légkonditól
megfájdult a szeme, végül bónuszként az egyik étkezésnél véletlenül
leöntötték egy pohár jeges teával.
Aztán valahogy csak eltelt a végeláthatatlannak tetsző
repülési idő - mintha a Szaharát kellene lepörgetni egy aprócska homokórán
-, és sydneyi idő szerint öt előtt hét perccel landolt a különgép (még ha
kissé féloldalasan is). A pénteken kezdődő játékok helyszínén szikrázó
napsütés, húsz fok, valamint a bevezetőben említett, visszaadhatatlanul
fantasztikus hangulat fogadta a delegációt.
Kivéve a pólósokat: ők röpke három óra várakozás után még
másfelet röpültek Brisbane-be, ahol a világ zajától félrevonultan végzik
az utolsó simításokat. A többiek viszont itt maradtak Ausztrália
bölcsőjének számító metropolisban.
Amely ugyan a térképen eléggé lent van, meg bizonyos
szemszögből "oldalt is", jelenleg mégis a világ kellős közepének
számít.
Csurka Gergely, Színes Sport 2000.09.14.