Ha ott vagy az első háromban, akkor klassz vagy, és követendő
Az ASPORT szurkolója: Garas Dezső
Ezen az olimpián fölfedeztem a rádiót. Pontosabban, újra
fölfedeztem. A megnyitót csak a televízió ismétlésében láttam, egyenes
adásban nem, úgy hozta a sors, hogy a rádió jóvoltából követtem
figyelemmel aktuálisan. Óriásiak a riporterek! Ahogy tolmácsolták a
megnyitón történteket, úgy éreztem, hogy én is ott vagyok a stadionban,
nekem vonultatja föl Ausztrália mindazt, amivel be akar mutatkozni a
világnak. Aztán, amikor láttam is a megnyitót, a hanghoz, a képzelethez
hozzáadhattam a látványt, teljesen le voltam nyűgözve. Ehhez fogható
csodával talán még sohasem találkoztam. Az élet -Ęa szereplők jóvoltából -
szépnek tűnt, és jónak. Egyébként ezt a rádióközvetítés alatt is éreztem,
a riporterek lelkesedésének köszönhetően el tudtam képzelni, mit sugall a
megnyitóünnepség.
Nekem különben mondhatják, hogy - így hallottam -
ötvenmillió dollárba került a megnyitó, a látvány alapján szerintem
belekerülthetett az százmillióba is. Legalább. De megérte. A pénzt is, meg
az energiát is. Hét éven át készültek rá, a szereplők önként, attól
vezérelve dolgoztak, hogy megmutassák, milyen hely az, ahol élnek. Ez a
közlési vágy szinte sütött valamennyi közreműködő arcáról, elsősorban
ettől volt - szerintem - maradandó élmény az egész.
Visszatérve a riporterekhez, óriásiak voltak később is. A
svéd-szlovén kézilabdameccset a kocsiban hallgattam, araszoltam a pesti
utcákon, de nem izgatott túlságosan az egyébként roppant idegesítő
csúcsforgalom, arra figyeltem csak, hogy mi történik a meccsen. És az
történt, amit a közvetítés jóvoltából elképzeltem.
Szóval, reneszánszát éli nálam a rádió, s nem
nosztalgiából, nem azért, mert azon nőttem föl, azt hallgattam egykoron a
nagy világversenyek, nagy meccsek alkalmából. Érdemes lenne visszatérni
ahhoz a - tényleg idejétmúlt - szokáshoz, hogy nézzük a tévét, s
hallgatjuk a rádiót. Mint az egykori futballmeccseken, amikor hiába volt
ott a kép, nem tudtunk szabadulni Szepesi hangjától. Érdekes kísérlet
lenne, kiderülne belőle, hogy mekkora teljesítmény a rádióriporteré.
Egyrészt, a helyszíni közvetítéseknél egy ma már kevésbé népszerű műfajban
alkotnak maradandót, másrészt pedig pótolniuk kell a látvány hiányát, amit
csak fölkészülten, talpraesetten, a nyelv alapos ismeretében tehetnek
meg.
Ami a versenyeket illeti, zavar, hogy aki nem nyer,
ČcsakÇ második, vagy ČcsakÇ harmadik, az többnyire csalódott,
elkeseredett, letört, minden gesztusa azt sugallja, hogy összeomlott az
élete. Rossz látni, hogy szomorú emberek állnak föl a dobogó második és
harmadik fokára. Kétségtelen, nyerni jobb, mint veszíteni, ám a vereségnek
mindig oka van, elsősorban az, hogy aki nyer, az többet tud. Ez alapvető a
sportban, ezért nincs értelme összeomlani attól, hogy valaki ČcsakÇ
második, vagy ČcsakÇ harmadik. Főként manapság, amikor a pillanatnyi
diszpozíciótól rengeteg függ, azon múlhat minden, hogy milyen napod van
akkor, amikor versenyezned kell. Ráadásul a mezőny roppant
kiegyensúlyozott valamennyi sportágban.
Néztem a televízióban az Egerszegi-filmet, s
hátborzongató volt szembesülni azzal, hogy egy tizedmásodpercnyi javulás
mögött mennyi munka van. Nem találom föl a meleg vízet azzal, hogy
manapság ez jellemző a nemzetközi sportélet élvonalára, és éppen ezért
szeretném, hogy legyen nagyobb becsülete a helyezéseknek.
Mert most Sydneyben is megesik, hogy a második vagy a
harmadik úgy ugrik föl a dobogóra, mintha nyert volna, mosolyog, integet,
látszik rajta, hogy örül, szóval, megesik az ilyesmi, de csak ritkán.
Pedig az eredményhirdetés ünnep, s az ünnepségnek
valamennyi résztvevő főszereplője, az elöl végzettek leginkább. Márpedig
ha ma, akármelyik sportágban ott vagy az első háromban, akkor klassz vagy
és követésre méltó.
Legalábbis, szerintem.
Színes Sport 2000.09.21.