Nehéz a tűz közelébe kerülni
A klasszikus orosz iskola győzött
A STÍLUS. A kezdetek kezdetén még csodaszép asszonyok
űzték a művészi tornát, amely nem követelte meg a versenyzőtől, hogy
emberfeletti teljesítményt nyújtson, nem a kidolgozott izmokon, a
növekedésgátlókon volt a lényeg, hanem a szépség, a frissesség, az
egészség.
Aztán volt idő, amikor a fentieknek éppen az ellenkezője
volt igaz a sportágra. Az ember már-már azt hitte, hogy külön
"tenyésztik" azokat az emberpalántákat, akik úgysem nőnek meg a140 cm-nél
magasabbra, nem híznak 30 kilónál többre, nincs saját akaratuk és önálló
véleményük. A szőnyegen csodálatosak, de amúgy.
Az utóbbi években újra eljött az igazi nők ideje. A
borzasztó elnevezésű ritmikus gimansztikára ismét illik a művészi torna
megnevezés. Mert amit az utóbbi időben a világbajnok bolgár Maria Petrova,
az olimpiai bajnok ukrán Jekaterina Szerebrjanszkaja, vagy a szintén
világbajnok ukrán Jelena Vitricsenko csinált, az valóban művészi volt -
esztétikai tekintetben is. És ezzel nagyot nyert a sportág, és nagyot
nyertek a nézők is.
AZ ÚJ KIRÁLYNŐ. Ennek az irányzatnak a képviselője az
orosz Julija Barszukova, aki azon túl, hogy nagyon csinos és nőies, a
mozgásában és a stílusában is az elegancia dominál. Nagyon tiszta a
technikája, a balettképzésére nagy gondot fordít. Ő az orosz iskola
tipikus képviselője - győzelme azonban nem csak ezzel magyarázható. Egy
másik orosz tornásznő, Alina Kabajeva volt az olimpia esélyese, ő merőben
más stílusú versenyző. Ő inkább az akrobatikára, a hajlékonyságra alapoz,
ami ugyan látványos, de a szakértők szerint a sportágnak nem ez a veleje.
A 17 éves Kabajeva azonban nem bírta az esélyesség terhét, kétszer is
rontott, így csak a harmadik lett.
A másik jelentős iskola a bolgár, amely az utóbbi években
óriási válságba került. A tavalyi világbajnokságon kilencedik lett az
együttes kéziszercsapat, most két helyet lépett előre - de egy bolgár
csapathoz mérten ez még mindig nagyon halvány teljesítmény. Az egyéni
összetettben csupán egy versenyzőt kvalifikált az egykori nagyhatalom,
ráadásul Tepesova csupán a 15. lett.
IMPORTÁLT TUDÁS. Hogy mi történhetett a bolgárokkal?
Képtelenség mindent átfogó választ adni erre a kérdésre, az egyik ok talán
az lehet, hogy számos bolgár szakember külföldre szerződött. Közülük sokan
dolgoznak Franciaországban, Spanyolországban, de a távolabbi országokban
is nagyon keresettek a bolgár edzők. És ez igaz az orosz szakemberekre
is.
Ennek az edzővándorlásnak köszönhető a spanyolok és a
görögök előretörése. Igaz ugyan, hogy Sydneyben a spanyolok messze
elmaradtak a várakozástól (a döntőbe sem kerültek), de nem kétséges, hogy
ha ismét teljes odaadással dolgoznak a sikerért, akkor újra lesz esélyük
vb-t és olimpiát nyerni. A görögök ezúttal lemaradtak a csapataranyról (a
harmadikok lettek, az oroszok nyertek), de Athénra bizonyára összekapják
magukat.
VIKTÓRIA, AZAZ GYŐZELEM. Magyarországot Fráter Viktória
képviselte, aki Barcelona és Atlanta után a harmadik olimpiáján vett
részt. A 23 éves versenyző, akinél három korosabb tornásznő akadt a
mezőnyben, ismét bebizonyította, hogy él-hal a sportágért. Csodaszép
gyakorlatokkal mutatkozott be, rontás nélkül csinálta végig az olimpiát,
büszke lehet magára, ő mindenképpen győzött. Hogy mégis miért lett csak a
huszadik? Nehéz úgy előrelépni, hogy nem áll az ember mögött egy bíró.
Pontozásos sportágban nagyon fontos a sportdiplomácia, ami abban az időben
volt erőssége a magyar rsg-nek, amikor Sinkó Andrea a szöuli olimpián 6.
lett - amikor bolgár edzőnő edzette. Természetesen most is mindent
megtesznek a magyarok, Gyerőné Fritsch Zsuzsa szakmai igazgató és Viktória
orosz ajkú edzője, Berek Irina, de nagyon nehéz a tűz közelébe kerülni. És
ami szomorú, hogy a sydneyi tapasztalatok azt mutatják, ez nem csak a
művészi tornára igaz.
Éremtáblázat
Arany Ezüst Bronz
Oroszország 2 - 1
Fehéroroszország - 2 -
Görögország - - 1
Színes Sport 2000.10.05.