Schmitt Pál: "A NOB megújulva vághat neki a huszonegyedik századnak"
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) a súlyos gondok miatt idén a
szokásosnál sokkal gyakrabban ülésezett, rendezett rendkívüli
konferenciákat, sőt közgyűlést is. A mögöttünk hagyott hétvégén a NOB
székhelyén, a svájci Lausanne-ban a NOB2000 nevet viselő
reformtestület plenáris ülését mégis minden korábbinál nagyobb
érdeklődés kísérte -- annak ellenére, hogy a Juan Antonio Samaranch
elnökletével működő különleges bizottságnak csak javaslattevő szerepe
van, döntési kompetenciája nincs. A megnyitó előtt a nemzetközi
sportéletben az volt az általános vélemény, a megkülönböztetett
figyelem indokolt, hiszen most hangzik el átfogóan és összefüggésében
mindaz, ami majd átformálja és a XXI. század kihívásaira alkalmassá
teszi a NOB-ot. A nyolcvankét tag közül hetvenötven ott voltak az
ülésen, közöttük dr. Schmitt Pál, a NOB protokollfőnöke, a Magyar
Olimpiai Bizottság elnöke, aki a német Thomas Bach által vezetett
albizottságban munkálkodott. Ez a csoport a NOB szerepét,
működését, a jövőben rá váró feladatokat igyekezett új szellemben
megfogalmazni. (Az amerikai Anita DeFrantz csoportja az olimpiai
helyszín kiválasztásával kapcsolatos kérdéseket vizsgálta, míg az olasz
Franco Carraro a NOB szervezeti témáit dolgozta fel társaival.)
A zsúfolt napokat követően nagyköveti székhelyén, Bernben kerestük
meg dr. Schmitt Pált, a MOB elnökét, aki számos javaslattal járult
hozzá a Bach-féle albizottság konstruktív és sokoldalú munkájához -- a
NOB2000 eredményes tevékenységéhez.
-- Elnök úr! A hírügynöksége{>távirati tömörséggel foglalták össze a
plenáris ülésen történteket. Néhány korábban jelzett kérdésről nem
kaptunk felvilágosítást, és akadnak olyan javaslatok, amelyek
pontosítást, kiegészítést igényelnek. Jelenleg száznégy tagja van a
NOB-nak. A reformtestület a létszámot száztizenötben jelölte meg,
mégpedig úgy, hogy tizenöt-tizenöt helyet ad az aktív sportolóknak, a
nemzeti olimpiai bizottságok, valamint a nemzetközi szövetségek
elnökeinek. Mellettük hetven "szabad hely" marad kötetlen választásra.
Hogyan, mikorra alakul ki a kívánt létszám, és mi történik a jelenlegi
tagokkal?
-- Magától értetődően a változás nem következik be egyik napról a
másikra. Az új szerkezet véglegesítéséhez öt-hat éves átmeneti időszak
szükséges. A korhatár nyolcvanról hetvenre csökken, ám a jelenlegi
tagokra ez nem vonatkozik. Kétezer január elsejétől az új tagok nem
lehetnek hetven évnél idősebbek. Ami a háromszor tizenötös rendszert
illeti, a mostani testületben eleve tizenötnél több nemzeti olimpiai
bizottsági elnököt találunk, szám szerint tizennyolcat. Tizenketten
képviselnek különféle nemzetközi sportszövetségeket. A múltban a
tagok jelölését a végrehajtó testület, még pontosabban maga az elnök
vállalta. Emiatt, tudjuk, számos bírálat érte a szervezetet. A jövőben egy
hét tagból álló jelölőbizottság veszi át ezt a feladatot.
-- Néhány héttel ezelőtt a tizenöt aktív sportolót illetően még arról volt
szó, hogy az tekinthető aktívnak, aki olimpikon, vagy legfeljebb nyolc
évvel korábban olimpiai résztvevő volt.
-- Ez a mostani viták után némileg megváltozott, mert csak azok
jelölését fogadja el a NOB, akik négy évvel korábban még olimpián
indultak. Mint minden tagra, rájuk is érvényes, hogy nyolc esztendeig
élhetnek mandátumukkal. Az imént említett héttagú jelölőbizottság az ő
esetükben nem kompetens, hiszen a sportolókat az olimpiai résztvevők
szavazással választják maguk közül, a játékok idején. Lényegesnek
tekinthető az a különbség is, hogy a hetvenes "szabadlistán" egyetlen
tag képviselhet egy nemzetet, továbbá megszűnik az automatikus
tiszteletbeli tagság. A már említett bizottság feladata lesz az is, hogy
kivételes esetekben ilyen megkülönböztetésre javaslatot tegyen, de
ennek is minimum tízéves "NOB-szolgálat" a kritériuma.
-- Az elnök mandátuma?
-- Nyolc évre választják meg a javaslat szerint, de arról, hogy esetleg
még négy évre meghosszabbítható legyen a mandátuma, majd a
decemberi rendkívüli NOB-közgyűlés dönt.
-- Némi feltűnést keltett az a javaslat, hogy a NOB kötelezővé kívánja
tenni minden tagországának az olimpiai részvételt...
-- Csak a nyári olimpiai játékokra érvényes a kötelezés, amely földrajzi,
klimatikus adottságok következtében a téli olimpiákra nem
alkalmazható. Másfelől a NOB szükség esetén felvállalja országonként
maximum hat-hat versenyző olimpiai indulását -- mindenféle kvalifikáció
nélkül --, a részvétel valamennyi költségét beleszámítva.
-- A mozgássérültek paralimpiai versenyei?
-- A jövőbeni szabályozás szerint a mindenkori nyári játékokat követően
ugyanazon a színhelyen kell lebonyolítani a paralimpiai küzdelmeket,
ezt az olimpia rendezésére kandidáló városoknak tudomásul kell
venniük. Eldőlt még, hogy ezután paralimpiai sportoló, illetve
tisztségviselő is lehet NOB-tag.
-- Athénban kétezernégyben a sydneyi háromszázzal szemben már
csak kétszáznyolcvan szám marad...
-- Határokat kell szabni, Lausanne-ban egyértelműen az az álláspont
alakult ki, hogy az ötkarikás játékoknak nem okvetlenül szükséges
tükrözniük az egyes sportágak világbajnoki programját.
-- Kialakult-e a vitában az olimpiai színhelyek megválasztásának pontos
menete és módja?
-- Ez a jövőben is kizárólag a NOB feladata és hatásköre lesz. Első
lépésként a NOB felhívást bocsát ki az olimpiai játékok rendezésére. A
végrehajtó testület joga, hogy a kandidáló városok ismeretében
előszelekciót alkalmazzon. A rostán fennmaradó városokkal a NOB
szerződést köt, amelyben szerepet kapnak az illetékes nemzeti olimpiai
bizottságok, és a városok megkapják a rendezéssel kapcsolatos
minimális elvárásokat tartalmazó dokumentációit. Ezt követően a NOB
egy szűk létszámú felmérő, vizsgáló, értékelő bizottságot alakít, amely
jelentést tesz a végrehajtó testületnek. Az utóbbi határozza, nevezi meg
a "döntőbe jutott" két, esetleg három várost. A végső döntést titkos
szavazással változatlanul a NOB-közgyűlés hozza meg. Hosszas vita
alakult ki a NOB-tagok esetleges látogatásának lehetőségéről a
kandidáló városokba. Jellemző, hogy csupán ehhez a kérdéshez
harmincnyolcan szóltak hozzá, és végül a nulla verzió nyert: nincs
látogatás, sem egyéni, sem csoportos, sem testületi formában...
-- Esett-e szó az olimpiai békéről?
-- Hogyne. Butrosz Gali volt ENSZ-főtitkár javaslatát egyhangú
támogatás fogadta. Ezek szerint a játékok kezdete előtt hat hónappal
lista készül a világ békéjét zavaró konfliktusok helyszínéről, jellegéről,
majd az Egyesült Nemzetek Szervezete és a NOB elnöke közös
levélben fordul az egymással szemben álló felekhez, felhívja a figyelmet,
függesszék fel a harci cselekményeket az olimpia idejére, igyekezzenek
békés eszközökkel megoldani a vitás kérdéseket.
-- Értesüléseink szerint arra is készültek ajánlások a közgyűlés
számára, hogy a jövőben nyitottabb, átláthatóbb, ellenőrizhető és
rendszeresen hozzáférhető legyen a NOB működése és gazdálkodása,
valamint jelentős súlyt kapott az olimpiai szolidaritási program
továbbfejlesztése. Bennünket végezetül mégis leginkább a dopping
elleni küzdelemre vonatkozó intézkedések érdekelnének.
Mindenekelőtt a független nemzetközi doppingellenőrző ügynökség,
hiszen a kétezres játékok rohamosan közelednek, és a veszély nem
mérséklődött.
-- Az ügy sokkal kedvezőbb fázisba jutott, mint ahogyan a közvélemény
érzékeli. Igaz, nevekkel még nem szolgálhatok, de tény, elkészült az
ügynökség szervezeti felépítése, feladatterve, működési szabályzata, és
rendelkezésre áll a NOB által rendelkezésre bocsátott évi huszonötmillió
dollár is. A szervezet hajlana arra, hogy az ügynökség székhelye
Lausanne legyen, de be kell vallani, a javaslat elég nagy ellenállásba
ütközik. Egyébiránt számos európai főváros ajánlkozott, többek között
Lisszabon, Párizs, London és Bécs is. Biztos vagyok benne, hogy már
az idén megkezdi munkáját az ügynökség. Ugyanakkor kissé zavaró,
hogy vannak más, hasonló kezdeményezésekről. Az amerikaiak is
kialakítják a saját rendszerüket, s az Európai Unio illetékesei közül
egyesek szintén hangot adtak hasonló szándékaiknak. A NOB nyilván a
saját rendszerében fogja ellenőrizni az olimpiai sportágak versenyzőit,
ami egyáltalán nem zárja ki, hogy a hasonló intézményekkel ne a lehető
legszorosabban koordinálja a tevékenységét. Javaslat született arról,
hogy az úgynevezett B-mintát más laboratóriumban kell vizsgálni, mint
az A-mintát. Az olimpiai akkreditálás után valamennyi versenyző köteles
magát alávetni bármikor doppingellenőrzésnek. A sportolói bizottság
feladatául kapta az olimpiai eskü újrafogalmazását, amely tartalmazni
fogja, hogy a versenyzők csak tiszta eszközökkel versenyeznek, sőt így
is készülnek az ötkarikás küzdelmekre. És végül egy, a NOB
eltökéltségét jelző figyelmeztetés is megfogalmazódott Lausanne-ban --
azok a sportágak, amelyek nem fogadják el a NOB doppingellenőrzéssel
kapcsolatos rendelkezéseit, lekerülnek a játékok programjáról.
--Elnök úr! Véleménye szerint a decemberi NOB-közgyűlés
maradéktalanul jóváhagyja és megszavazza a NOB2000 ajánlásait?
-- Elképzelhető egy-két pont körül kisebb-nagyobb vita, de a fő
kérdésekben, úgy vélem, alapvető módosítás nem várható. Miután
átéltem a folyamatot, és cselekvő részt vállaltam a reformbizottság
tevékenységéből, meggyőződésem, hogy a Nemzetközi Olimpiai
Bizottságra mélyreható, pozitív változások várnak, a NOB teljesen
megújulva vághat neki a huszonegyedik századnak.
Gallov Rezső, Nemzeti Sport 1999. november 3.
|