FONTOS


 

Schmitt Pál: "A NOB megújulva vághat neki a huszonegyedik századnak"

A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) a súlyos gondok miatt idén a szokásosnál sokkal gyakrabban ülésezett, rendezett rendkívüli konferenciákat, sőt közgyűlést is. A mögöttünk hagyott hétvégén a NOB székhelyén, a svájci Lausanne-ban a NOB2000 nevet viselő reformtestület plenáris ülését mégis minden korábbinál nagyobb érdeklődés kísérte -- annak ellenére, hogy a Juan Antonio Samaranch elnökletével működő különleges bizottságnak csak javaslattevő szerepe van, döntési kompetenciája nincs. A megnyitó előtt a nemzetközi sportéletben az volt az általános vélemény, a megkülönböztetett figyelem indokolt, hiszen most hangzik el átfogóan és összefüggésében mindaz, ami majd átformálja és a XXI. század kihívásaira alkalmassá teszi a NOB-ot. A nyolcvankét tag közül hetvenötven ott voltak az ülésen, közöttük dr. Schmitt Pál, a NOB protokollfőnöke, a Magyar Olimpiai Bizottság elnöke, aki a német Thomas Bach által vezetett albizottságban munkálkodott. Ez a csoport a NOB szerepét, működését, a jövőben rá váró feladatokat igyekezett új szellemben megfogalmazni. (Az amerikai Anita DeFrantz csoportja az olimpiai helyszín kiválasztásával kapcsolatos kérdéseket vizsgálta, míg az olasz Franco Carraro a NOB szervezeti témáit dolgozta fel társaival.)

A zsúfolt napokat követően nagyköveti székhelyén, Bernben kerestük meg dr. Schmitt Pált, a MOB elnökét, aki számos javaslattal járult hozzá a Bach-féle albizottság konstruktív és sokoldalú munkájához -- a NOB2000 eredményes tevékenységéhez.

-- Elnök úr! A hírügynöksége{>távirati tömörséggel foglalták össze a plenáris ülésen történteket. Néhány korábban jelzett kérdésről nem kaptunk felvilágosítást, és akadnak olyan javaslatok, amelyek pontosítást, kiegészítést igényelnek. Jelenleg száznégy tagja van a NOB-nak. A reformtestület a létszámot száztizenötben jelölte meg, mégpedig úgy, hogy tizenöt-tizenöt helyet ad az aktív sportolóknak, a nemzeti olimpiai bizottságok, valamint a nemzetközi szövetségek elnökeinek. Mellettük hetven "szabad hely" marad kötetlen választásra. Hogyan, mikorra alakul ki a kívánt létszám, és mi történik a jelenlegi tagokkal?

-- Magától értetődően a változás nem következik be egyik napról a másikra. Az új szerkezet véglegesítéséhez öt-hat éves átmeneti időszak szükséges. A korhatár nyolcvanról hetvenre csökken, ám a jelenlegi tagokra ez nem vonatkozik. Kétezer január elsejétől az új tagok nem lehetnek hetven évnél idősebbek. Ami a háromszor tizenötös rendszert illeti, a mostani testületben eleve tizenötnél több nemzeti olimpiai bizottsági elnököt találunk, szám szerint tizennyolcat. Tizenketten képviselnek különféle nemzetközi sportszövetségeket. A múltban a tagok jelölését a végrehajtó testület, még pontosabban maga az elnök vállalta. Emiatt, tudjuk, számos bírálat érte a szervezetet. A jövőben egy hét tagból álló jelölőbizottság veszi át ezt a feladatot.

-- Néhány héttel ezelőtt a tizenöt aktív sportolót illetően még arról volt szó, hogy az tekinthető aktívnak, aki olimpikon, vagy legfeljebb nyolc évvel korábban olimpiai résztvevő volt.

-- Ez a mostani viták után némileg megváltozott, mert csak azok jelölését fogadja el a NOB, akik négy évvel korábban még olimpián indultak. Mint minden tagra, rájuk is érvényes, hogy nyolc esztendeig élhetnek mandátumukkal. Az imént említett héttagú jelölőbizottság az ő esetükben nem kompetens, hiszen a sportolókat az olimpiai résztvevők szavazással választják maguk közül, a játékok idején. Lényegesnek tekinthető az a különbség is, hogy a hetvenes "szabadlistán" egyetlen tag képviselhet egy nemzetet, továbbá megszűnik az automatikus tiszteletbeli tagság. A már említett bizottság feladata lesz az is, hogy kivételes esetekben ilyen megkülönböztetésre javaslatot tegyen, de ennek is minimum tízéves "NOB-szolgálat" a kritériuma.

-- Az elnök mandátuma?

-- Nyolc évre választják meg a javaslat szerint, de arról, hogy esetleg még négy évre meghosszabbítható legyen a mandátuma, majd a decemberi rendkívüli NOB-közgyűlés dönt.

-- Némi feltűnést keltett az a javaslat, hogy a NOB kötelezővé kívánja tenni minden tagországának az olimpiai részvételt...

-- Csak a nyári olimpiai játékokra érvényes a kötelezés, amely földrajzi, klimatikus adottságok következtében a téli olimpiákra nem alkalmazható. Másfelől a NOB szükség esetén felvállalja országonként maximum hat-hat versenyző olimpiai indulását -- mindenféle kvalifikáció nélkül --, a részvétel valamennyi költségét beleszámítva.

-- A mozgássérültek paralimpiai versenyei?

-- A jövőbeni szabályozás szerint a mindenkori nyári játékokat követően ugyanazon a színhelyen kell lebonyolítani a paralimpiai küzdelmeket, ezt az olimpia rendezésére kandidáló városoknak tudomásul kell venniük. Eldőlt még, hogy ezután paralimpiai sportoló, illetve tisztségviselő is lehet NOB-tag.

-- Athénban kétezernégyben a sydneyi háromszázzal szemben már csak kétszáznyolcvan szám marad...

-- Határokat kell szabni, Lausanne-ban egyértelműen az az álláspont alakult ki, hogy az ötkarikás játékoknak nem okvetlenül szükséges tükrözniük az egyes sportágak világbajnoki programját.

-- Kialakult-e a vitában az olimpiai színhelyek megválasztásának pontos menete és módja?

-- Ez a jövőben is kizárólag a NOB feladata és hatásköre lesz. Első lépésként a NOB felhívást bocsát ki az olimpiai játékok rendezésére. A végrehajtó testület joga, hogy a kandidáló városok ismeretében előszelekciót alkalmazzon. A rostán fennmaradó városokkal a NOB szerződést köt, amelyben szerepet kapnak az illetékes nemzeti olimpiai bizottságok, és a városok megkapják a rendezéssel kapcsolatos minimális elvárásokat tartalmazó dokumentációit. Ezt követően a NOB egy szűk létszámú felmérő, vizsgáló, értékelő bizottságot alakít, amely jelentést tesz a végrehajtó testületnek. Az utóbbi határozza, nevezi meg a "döntőbe jutott" két, esetleg három várost. A végső döntést titkos szavazással változatlanul a NOB-közgyűlés hozza meg. Hosszas vita alakult ki a NOB-tagok esetleges látogatásának lehetőségéről a kandidáló városokba. Jellemző, hogy csupán ehhez a kérdéshez harmincnyolcan szóltak hozzá, és végül a nulla verzió nyert: nincs látogatás, sem egyéni, sem csoportos, sem testületi formában...

-- Esett-e szó az olimpiai békéről?

-- Hogyne. Butrosz Gali volt ENSZ-főtitkár javaslatát egyhangú támogatás fogadta. Ezek szerint a játékok kezdete előtt hat hónappal lista készül a világ békéjét zavaró konfliktusok helyszínéről, jellegéről, majd az Egyesült Nemzetek Szervezete és a NOB elnöke közös levélben fordul az egymással szemben álló felekhez, felhívja a figyelmet, függesszék fel a harci cselekményeket az olimpia idejére, igyekezzenek békés eszközökkel megoldani a vitás kérdéseket.

-- Értesüléseink szerint arra is készültek ajánlások a közgyűlés számára, hogy a jövőben nyitottabb, átláthatóbb, ellenőrizhető és rendszeresen hozzáférhető legyen a NOB működése és gazdálkodása, valamint jelentős súlyt kapott az olimpiai szolidaritási program továbbfejlesztése. Bennünket végezetül mégis leginkább a dopping elleni küzdelemre vonatkozó intézkedések érdekelnének. Mindenekelőtt a független nemzetközi doppingellenőrző ügynökség, hiszen a kétezres játékok rohamosan közelednek, és a veszély nem mérséklődött.

-- Az ügy sokkal kedvezőbb fázisba jutott, mint ahogyan a közvélemény érzékeli. Igaz, nevekkel még nem szolgálhatok, de tény, elkészült az ügynökség szervezeti felépítése, feladatterve, működési szabályzata, és rendelkezésre áll a NOB által rendelkezésre bocsátott évi huszonötmillió dollár is. A szervezet hajlana arra, hogy az ügynökség székhelye Lausanne legyen, de be kell vallani, a javaslat elég nagy ellenállásba ütközik. Egyébiránt számos európai főváros ajánlkozott, többek között Lisszabon, Párizs, London és Bécs is. Biztos vagyok benne, hogy már az idén megkezdi munkáját az ügynökség. Ugyanakkor kissé zavaró, hogy vannak más, hasonló kezdeményezésekről. Az amerikaiak is kialakítják a saját rendszerüket, s az Európai Unio illetékesei közül egyesek szintén hangot adtak hasonló szándékaiknak. A NOB nyilván a saját rendszerében fogja ellenőrizni az olimpiai sportágak versenyzőit, ami egyáltalán nem zárja ki, hogy a hasonló intézményekkel ne a lehető legszorosabban koordinálja a tevékenységét. Javaslat született arról, hogy az úgynevezett B-mintát más laboratóriumban kell vizsgálni, mint az A-mintát. Az olimpiai akkreditálás után valamennyi versenyző köteles magát alávetni bármikor doppingellenőrzésnek. A sportolói bizottság feladatául kapta az olimpiai eskü újrafogalmazását, amely tartalmazni fogja, hogy a versenyzők csak tiszta eszközökkel versenyeznek, sőt így is készülnek az ötkarikás küzdelmekre. És végül egy, a NOB eltökéltségét jelző figyelmeztetés is megfogalmazódott Lausanne-ban -- azok a sportágak, amelyek nem fogadják el a NOB doppingellenőrzéssel kapcsolatos rendelkezéseit, lekerülnek a játékok programjáról.

--Elnök úr! Véleménye szerint a decemberi NOB-közgyűlés maradéktalanul jóváhagyja és megszavazza a NOB2000 ajánlásait?

-- Elképzelhető egy-két pont körül kisebb-nagyobb vita, de a fő kérdésekben, úgy vélem, alapvető módosítás nem várható. Miután átéltem a folyamatot, és cselekvő részt vállaltam a reformbizottság tevékenységéből, meggyőződésem, hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottságra mélyreható, pozitív változások várnak, a NOB teljesen megújulva vághat neki a huszonegyedik századnak.

Gallov Rezső, Nemzeti Sport 1999. november 3.



SYDNEY.2000

CIKKEK
KÉPEK

  

 
LINKEK

  SYDNEY 2000