Szólam öt karikára
TOP 11
A régmúlté már a puritán amatörizmus. Elavult a szó, elveszítette
korábbi jelentését. A pénz "diktatúrája" érvényesül a sportelitben, és aki
versenyben óhajt maradni a nemzetközi porondon, annak -- köztudottan,
elfogadottan -- biztos és nagyvonalú anyagi háttérre van szüksége.
Ezzel persze egyáltalában nem arra kívánok célozni, hogy
leértékelődtek volna a versenysport morális értékei, még akkor is, ha
sokak szerint ebben is van némi igazság... Meggyőződésem: a pénz
elkerülhetetlen megjelenése, mi több, uralkodása egyáltalában nem
jelent(het)i a sportban rejlő nemes eszmék szükségszerű
megsemmisülését. Ahol részben vagy teljességgel azt jelentette, ott az
emberi gyengeségben, sekélyes gondolkodásban keresendők az okok.
A világszinthez nélkülözhetetlen sokoldalú feltételek megteremtéséről,
valamint a kimagasló teljesítmény indokolt elismeréséről van tehát
leginkább szó.
A sport -- üzlet is. Az olimpiai mozgalom meg egyenesen bombaüzlet.
Azonban a jó üzletnek is tisztességesnek kell lennie. A gazdagodás
nem vétek, ha ellenben csalásra, visszaélésekre, netán
megvesztegetésekre derül fény -- oda a hitelesség, a bizalom. Az üzlet
csődbe juthat.
A Nemzetközi Olimpiai Bizottság világraszóló idei vesszőfutását
szemléletes példaként említhetjük.
Hadd ne soroljuk fel mindazt a gondot, politikai és gazdasági természetű
bajt, amely az elmúlt évtizedek során sújtotta a NOB-ot. Tényként
rögzítsük legfeljebb azt, hogy az 1976-os montreali játékok után nem
akadt egyetlen bátor vállalkozó sem az 1980-as, majd ugyanúgy az
1984-es nyári játékok rendezésére a szovjeteken, később az
amerikaiakon kívül. A szárnyaszegett NOB feltámadása Los Angeles
olimpiájával kezdődött. Egy Peter Ueberroth nevű hajdani vízilabdázó
üzleti vállalkozásként készítette elő a játékokat, és mintegy 250 millió
dolláros nyereséget produkált. Polgárjogot nyert a mamutcégek
bevonása a támogatásba, az ötkarikás szimbólumok üzletszerű
kiárusítása, a tévéjogok értékesítése, méghozzá ugrásszerűen
emelkedő, égbeszökő összegekkel.
A kanadai Richard Pound (jelenleg a NOB első alelnöke) új elvek és új
gyakorlat alkalmazásával látott munkához -- mint Samaranch elnök első
számú marketing- és televíziós specialistája -- a NOB szilárd pilléreken
nyugvó anyagi jóléte, jövője érdekében.
A NOB 1985-ben alapította meg az úgynevezett TOP-ot (The Olympic
Program), s ajánlotta fel a legerősebb nemzetközi cégek számára. A
kiválasztott, illetve kötelezettséget vállaló cégek -- üzleti profiljukat
illetően -- kizárólagosságot élveznek, támogatásuk négyéves periódusra
szól. Azóta már -- 1997 és 2000 között -- a negyedik program fut, a TOP
IV, jelenleg 11 a tagok száma. A kilenc amerikai és egy-egy japán,
illetve dél-koreai cég egyenként mintegy évi 10 millió dolláros támogatást
szavatolt az olimpiai játékok rendezőinek (Nagano 1998 és Sydney
2000), továbbá az olimpiai mozgalom céljaira. A tizenegyek: Coca-Cola,
Kodak, Sports Illustrated/Time, VISA, IBM, Xerox, UPS, John Hancock
biztosító, McDonald's, a japán Panasonic és a dél-koreai Samsung.
Az évi több százmillió dolláros támogatás mellett a másik fő bevételi
forrást a televíziós közvetítések révén befolyó összegek képezik. A
Sydney és az azt követő, 2008-ig megrendezendő játékok közvetítési
jogáért az amerikai NBC 3.5 milliárd dollárt fizet a NOB-nak.
Az angol The Economist elemzését idézve: "A NOB zseniális üzleti
vállalkozást valósít meg. A tagok -- nevezhetjük őket tulajdonosnak is --
egyetlen centnyi befektetés nélkül jutnak a játékok és az öt színes
karika értékesítése jóvoltából óriási tőkéhez. És ez a hatalmas tőke --
évi mintegy egymilliárd dollár -- nem csupán ingyenes, hanem ráadásul
megszerzésének semmi kockázata sincs."
Pardon... Kivéve 1999-et. A Salt Lake City-i megvesztegetési botrány
ugyanis megrendítő fenyegetéssel szolgált. A NOB világszerte
érzékelhető tekintélyvesztése érthetően aggodalommal töltötte el a
tizenegyeket. David D'Alessandro, a John Hancock biztosító első
embere élesen bírálta Samaranchot; M. Douglas Ivester, a Coca-Cola
elnöke csalódását fejezte ki; a The Wall Street Journal arról adott hírt,
hogy a tizenegyek többsége alternatív terveket dolgoz ki arra az esetre,
ha megszakadnának kapcsolatai a NOB-bal. Pánik ugyan nem tört ki a
NOB székhelyén, Samaranch azonban a vészhelyzetben szokatlan
lépésre szánta el magát. Személyesen hívta fel telefonon a nagy
szponzorok elnökeit, hogy a NOB tekintélyének visszaszerzése
érdekében kilátásba helyezett intézkedéseinek ismertetésével
megnyugtassa az érintetteket, majd sürgősen New Yorkba küldte
Poundot, hogy válságtanácskozásukon személyesen csillapítsa le a
felháborodott főszponzorokat.
Mindezek ismeretében értékelhető csak a valós jelentősége annak a
ténynek, hogy a napokban feltűnően terjedelmes közleményt adott ki a
NOB Lausanne-ban: a TOP keretei között a VISA megújította exkluzív
főszponzori szerződését a NOB-bal a 2001-től 2004-ig terjedő négyéves
olimpiai ciklusra, beleértve a 2002-es Salt Lake City-i téli, illetve a
2004-ben Athénban sorra kerülő nyári játékok és a mindkét eseményt
kísérő-követő paralimpiai játékok támogatását is.
Mr. Malcolm Williamsonnak, a VISA International elnökének idevágó
nyilatkozatát megnyugodva és elégedetten olvashatták az olimpiai
mozgalom vezérei: "Semmilyen más szponzori partnerség nem
hasonlítható össze a NOB-éval -- mondta. -- Ez a kapcsolat a lehető
legszélesebb nemzetközi megjelenést biztosítja a számunkra, olyat,
amely a legnemesebb eszmékkel társul, olyan nagyszerű
eseményekkel azonosulhatunk, amilyenek iránt óriási az érdeklődés a
világ minden sarkában."
Salt Lake City csőddel fenyegető viharai elvonulóban vannak, az öt
karika varázslatára imitt-amott már kikandikál a nap a felszakadozó
felhők közül. Samaranch -- bár decemberi washingtoni látogatása aligha
lesz kéjutazás -- fellélegezhet. Annál is inkább, mert a VISA mellett
azóta a Sports Illustrated/Time, valamint a Coca-Cola is megújította
szerződését immár a TOP V keretében (2001--2004), sőt az informatika
területéről új partner, a SEMA jelentkezett a távozó IBM helyett.
Gallov Rezső, Nemzeti Sport 1999. november 22.
|