A Templom Egere
--------------------------------------------------------------------------------
Az �sz�k sz�pen tartj�k magukat, ellent�tben p�ld�ul a bicikliz�kkel
vagy a pingpongoz�kkal. Egerszegi Krisztina a sz�razf�ld�n a f�l�nk
emberek m�dj�ra kicsit g�rnyedt. Ez a r�mai vil�gbajnoks�gon elszenvedett
veres�ge ut�n volt a legfelt�n�bb, amikor Z�konyi �s st�bja hosszan
filmezte h�tulr�l mag�nyos �tj�n vissza az �lt�z�be, de nem volt ez
m�sk�pp a nagy gy�zelmek idej�n sem. A v�zben c�lszer�en haszn�lja a
test�t, minden mozdulata t�k�letesen harmonikus. Miut�n le�szta a mag��t,
sz�p, z�rt arc�n nem l�tunk sem gy�zelmi m�mort, sem a veres�g feletti
csal�dotts�got. Mosolyog kicsit, de szenved�lyei bel�l maradnak.
�r�ln�nk kell, hogy elk�sz�lt ez a film, ahogyan ahhoz a kitart�shoz is
csak gratul�lnunk lehet, amellyel Z�konyi S. Tam�s �s st�bja 1994-t�l az
atlantai b�cs�ig k�vette Egerszegi Krisztina p�ly�j�t. Egerszegi
meg�rdemelte, hogy ne maradjon a tegnap napih�re, ahogy, tegy�k hozz�, a
magyar sport nagyszer� h�seinek is kij�rna kicsit t�bb odafigyel�s akkor
is, amikor m�r nem �k szerepelnek az aktu�lis szalagc�men. A n�z�k
k�v�ncsiak a sport h�res embereire, s ez az elemi k�v�ncsis�g (is) a show
business csillog� alakjaival rokon�tja �ket, amint az is, hogy a k�z�ns�g
t�bbnyire bulv�rlapokb�l, kis sz�nesekb�l mer�t inform�ci�kat r�luk. A
rendk�v�li teljes�tm�ny sz�li ezt a k�v�ncsis�got, a tulajdonk�ppen
felfoghatatlan izgatja az embert. Egyfel�l maga a teljes�tm�ny hihetetlen
a h�tk�znapi embernek, m�sfel�l pedig hogy ugyan minek. Sportol�k ezrei
�ldozz�k testi �ps�g�ket, lelki egyens�lyukat, a fiatals�gukat olyan
eredm�nyek�rt, amelyeket z�ros hat�rid�vel valaki m�s �gyis m�ltt� tesz. A
teljes�tm�ny szinte emberfeletti, de ember vitte v�gbe, gy�z�tt, siker�lt
neki, olyan valakiv� v�lt, aki helyett�nk is sikeres, s ha drukkolunk
neki, a sikere a mi�nk is.
A film kezdete �g�retes: az alkot�k nem esnek az �delg�s csapd�j�ba,
nem eg�rk�znek. A c�m�l v�lasztott vezet�kn�v el�rejelzi, mit szeretn�nek:
annyi ismeretet adni, amennyi a mag�n�let s�relme n�lk�l k�z�lhet�. Ebben
a tekintetben szerencs�s egyens�lyt tal�ltak: sohasem bulv�r a
k�v�ncsis�g, de nem is puszt�n szik�r t�nyk�zl�sek sorozat�t l�tjuk.
M�gis, nyilv�nval�an piaci sikernek sz�nt�k a VHS-kazett�n forgalmazott
filmet, hiszen megjelen�sekor felhaszn�lt�k az ilyenkor tan�csolt
marketingfog�sokat: sajt�t�j�koztat�k �s -kamp�ny, k�z�ns�gtal�lkoz�val
egybek�t�tt bemutat�k. Ehhez a c�lhoz idomult a forma is. �sszegezve azt
mondhatjuk: mindent megpr�b�ltak, hogy �sszeegyeztess�k az eladhat�s�got a
diszkr�ci�val, ami mindenk�ppen �rt�kelend�. Line�ris, j�l k�vethet�
form�ban kapjuk a p�lyak�pet, ahogyan a l�tv�nyvil�got tekintve is
nyilv�nval� az igyekezet, min�l kev�sb� legyen "besz�l� fejes", unalmas.
Berkes G�bort k�rt�k f�l a k�s�r�zene kompon�l�s�ra, aki sz�p, l�gy,
dallamos, ahol kell, lelkes�t�en fennk�lt zen�t �rt. Nagyon sok h�res
embert k�rtek meg, hogy nyilatkozzon az �sz�n�r�l. A v�geredm�ny a
nagyk�z�ns�gnek sz�nt profi munka, amelyben megpr�b�lt�k hasznos�tani az
�n. infotainment (sz�rakoztatva inform�l�s) eszk�zeit. Az a k�rd�s,
siker�lt-e ezzel meg�j�tani a dokumentumfilmet, izgalmasabb lett-e a film
ezeknek az ink�bb telev�zi�s eszk�z�knek a haszn�lat�t�l.
M�faj�t tekintve a portr�film, a riportfilm, a sportk�zvet�t�s �s az
amerikai mint�j� sikerfilmek elemeit vegy�ti ez a dokumentumfilm. Egyetlen
szervez�ereje a linearit�s. Hi�nyzik azonban a koh�zi�s er�, amit�l ezek a
k�l�nnem� alm�fajok egys�gbe szervez�dhetn�nek, hi�nyzik az, amir�l sz�lni
szeretne ezekkel, eg�szen pontosan hi�nyzik bel�le a f�h�s, Egerszegi
Krisztina szem�lyis�ge.
Portr�filmk�nt
sajn�latosan keveset kapunk. Egerszegi nagyon z�rk�zott. Sokszor
haszn�l �ltal�nos alanyt �nmag�r�l besz�lve, mintegy t�vol�tani pr�b�lja a
k�v�ncsi tekinteteket. T�nyeket, egyszer�en elmes�lhet� dolgokat hallunk
t�le. S ebben �rzem az alapvet� t�ved�st: a filmnek mag�nak nem lett volna
szabad csak a szavakra �p�tenie, hiszen Egerszegi �nkifejez�si k�zege az
�sz�s, nem a filoz�fia vagy az irodalom. A sportk�zvet�t�ssel nem lehet
ezt a munk�t kiv�ltani. Mintha nem venn�k �szre, ki �, s ebb�l k�vetkez�en
azt sem tudn�k, mikor �s hogyan lehetne k�zelebb ker�lni hozz�. Olyan
p�ld�t szeretn�k hozni erre, amikor nemcsak hogy nem �rtett�k meg azt, ami
t�rt�nik, hanem elfedt�k, hazugg� tett�k mag�t a k�pet. Amikor
Barcelon�b�l visszaj�tt az olimpiai csapat, a Sportcsarnokban nagyszab�s�
�nnepl�st szerveztek neki. (Ide nem ker�lt felirat, nem tudjuk, hol
vagyunk, csup�n a szponzorok neve olvashat�, s ha akarjuk, rosszm�j�an
arra is gondolhatunk: a t�mogat�k hakniztatj�k a sportol�kat.) Egerszegi
mosolyog, mosolyog a nagy szavak �s ov�ci�k k�zepette, majd �sszeroppan,
els�rja mag�t, �s a "saj�t st�b" kamer�ja tolakod�an telibe veszi az
arc�t. A bajnokn� sz�j�r�l tiszt�n leolvashat�: "�n m�r nem b�rom tov�bb".
Ebben az esetben k�t v�laszt�sa van a filmesnek. Vagy kiv�gja a jelenetet,
ha nem akar vele foglalkozni (ami hamis�t�s, persze), vagy r�k�rdez: ki
k�telezi a bajnokot arra, hogy (a csarnokbeli felirat szerint: "A siker
r�szeseinek, a t�mogat�knak") fontos �sszej�vetelen ott legyen? S ha m�r
fontos az ott-l�te, mert ne legy�nk �lszentek, az �lsport a t�mogat�kb�l
�l, mi�rt nem seg�ti szakember a siker, az �nnepl�s traum�inak
feldolgoz�s�ban? Itt hozz�f�zn�m: a p�nzr�l mindv�gig sz� sem esik, mintha
nem is l�tezne, mintha semmi szerepe nem volna. De semmi. Nem mennek
ut�na, mib�l is van elege a bajnoknak a szimp�tianyilv�n�t�sok, az
�nnepl�s k�zepette, a n�pszer�s�g cs�cs�n. Nem tudni, mi�rt, e profinak
l�tsz� st�b nagyon kezd� filmes hazugs�ggal leplezi el azt a pillanatot:
�gy tesz, mintha nem t�rt�nt volna semmi. A l�tv�ny ellentmond a zen�nek
�s a sz�vegnek. Beindul a hazugs�g-g�pezet, elfedni azt a kis mal�rt: a
Kiss L�szl� v�ll�ra borul�, �sszeroppant eg�rke k�psorai al� l�rai zen�t
tesznek. A k�vetkez� snittben a mam�ja az emberek �rad� nagy szeretet�r�l
besz�l. Ebben a kontextusban m�g a mama szavai is hazugs�gnak t�nnek,
pedig t�le mindv�gig csak �szinte sz�t hallunk.
Riportfilmk�nt
egyfel�l t�l nagyot markoltak. T�l sok nagy form�tum� interj�alanyt
sz�laltattak meg, t�l kicsi mozg�st�rben. Ekkora terjedelemben m�g egy
G�ncz �rp�d sem k�pes t�ll�pni a k�zhelyeken. (Gonoszkod�s, de igaz: a
v�ge f�c�mben azt az egyszer� k�rd�st sem oldott�k meg, hogy a miniszter
�s az �sz� Deutsch Tam�st megk�l�nb�ztess�k egym�st�l.) Mintha a
megsz�laltatottakra pr�b�lt�k volna terhelni a munk�t, amit a st�bnak
kellett volna elv�geznie: meg�rteni Egerszegi saj�t v�lasz�t arra a
k�rd�sre, hogy tulajdonk�ppen mi�rt is. Minden nagy teljes�tm�ny m�g�tt
m�s a mi�rtre adott v�lasz, s az szem�lyis�gf�gg�.
M�sfel�l t�l keveset akartak. N�h�ny lass�tott, be�sztatott v�g�k�ppel,
l�rai zen�vel elint�zt�k azt az �letteret, az uszod�t, az �lt�z�t, ahol
Egerszegi tulajdonk�ppen nap mint nap gy�z�tt. Az �lsportol� csup�n a
kezdet kezdet�n �rzi a sportol�s �r�meit. Gyarmati Andrea eml�ti, milyen
fontos, hogy a verseny�sz� j�l t�rje a monot�ni�t. J� po�nnak t�nik, de
mindent el�rul, hogy Egerszegi legfeljebb �l�v�zben akar �szni Atlanta
�ta.
Az �desanya j�zan �s �szinte szavai jelentett�k sz�momra azt az alapot,
amire a riportfilm r�szt r� lehetett volna �p�teni. V�gigk�vetni
Egerszegit kezd� �sz� kor�t�l a sikerek cs�cs�ra. Ez a r�sz, az alap,
rendben is volt, mert Egerszegi �desanyja okos, egy pillanatra sem szalad
el vele a l�. Szomor�an tapasztalta, hogy amikor a gyereke hazaj�tt az
olimpi�r�l, az �js�g�r�k a "kis sz�nes" kedv��rt palacsint�t s�ttettek
vele, j�form�n oda se f�rt a gyerek�hez. �s ekkor is: semmi. Snitt,
besz�lj�nk m�sr�l.
Sikert�rt�netk�nt
kifejezetten sablonos, mondhatjuk keserny�sen. A film szerint �ppen
csak megd�ccen a p�lya egyenletes emelked�se, amikor az 1994-es r�mai
vil�gbajnoks�gon megverik Egerszegit a k�nai csodal�nyok. Istenemre, az is
mintha csak dramaturgiai fog�s volna, mintha a megpr�b�ltat�s arra volna
j�, hogy nagyobb �rzelmi megr�zk�dtat�st is l�thassunk, s azt�n ann�l
magasabbra �veljen a p�lya. Az eg�sz dopping-dolgot �gy kezeli a film,
mintha annak a gonosznak �rny�ka sem vet�lhetne r�nk, h�tiszta magyarokra.
Ez semmik�ppen sem akarna gyan�s�t�s lenni. Csup�n annak tudom�sulv�tele,
hogy sz�mos szak�r� �s nyomdokaikban nagyon sok laikus meggy�z�d�se: az
�lsport teljes�tm�nyei m�g�tt kell lennie valamilyen, m�goly okosan
haszn�lt szernek, mert az emberi szervezet teljes�t�k�pess�ge v�ges, �s a
mostani teljes�tm�nyek messze t�lsz�rnyalj�k azt a hat�rt. S mivel a
filmen l�that� szem�lyis�gb�l (amely szem�lyis�gk�p, hangs�lyozom,
szerintem nem felel meg a val�s�gnak) szigor�an v�ve nem k�vetkeznek a
fantasztikus vil�gcs�csok, �rmek, ez�rt a film tulajdonk�ppen k�v�l marad
m�g a sikereken is. Pedig milyen besz�des a r�mai vil�gbajnoks�g ut�ni
sajt�t�j�koztat�! Egerszegi sz�p, mosolyg�, tiszta, z�rt �s okos arca,
amikor bejelenti: kor�bbi elhat�roz�s�val ellent�tben folytatja az �sz�st,
mert veres�ggel nem akarja abbahagyni. Teljesen nyugodt, a kudarcot
feldolgozta, s mert ett�l a teljes�tm�ny- �s elv�r�sk�nyszernek v�ge.
Mag�nak akarja bebizony�tani, hogy k�pes fel�llni. Egy olyan veres�g ut�n,
amikor �rthet�en �s teljes joggal a vil�g hamiss�g�nak tudhatta volna be,
hogy nem nyert, hiszen mindenki arr�l besz�lt, hogy a k�nai l�nyok
doppingoltak. Senki sem r�hatta volna f�l neki, ha azt mondja: ilyen
terepen �n nem versenyzek, mert ez nem fair play, dajk�lhatta volna �lete
v�g�ig a s�relmet, kesereghetett volna rajta. � nem. Nem d�h�ng�tt, nem
jelenetezett, csak r�tta tov�bb csendesen a monoton kilom�tereket az
uszod�ban. Hogy azt�n Atlanta ut�n azt mondhassa: "�s �n megcsin�ltam".
Csak ennyi, minden cirkalmaz�s n�lk�l. Mert hol voltak m�r akkor a k�nai
l�nyok! Eml�kezz�nk: akkor a magyar sportk�zv�lem�ny azon furcs�lkodott,
hogy Egerszegi nem �r�lt l�tv�nyosabban. A sportcirkusz sz�rny�s�ge
nyilv�nul meg sz�momra az effajta k�vetel�z�sben. Mint a
gladi�torj�t�kokon: a n�z� v�rt akar, er�s effektusokat. � egyszer�en nem
az a t�pus, aki kint hordta volna a gy�zelmeit. S �ppen ez�rt �rz�sem
szerint csendesebb film illett volna Egerszegi sz�gyenl�s, szer�ny
alkat�hoz. Ebben a filmben az Egerszegi �gya f�l�tti Mad�ch-id�zet is fals
kicsit.
A versenyeket
az egykor� sportk�zvet�t�sek be�p�t�s�vel eleven�tik f�l, s ezek a film legfelemel�bb, l�tv�nyukat
tekintve is legmozgalmasabb �s legjobban kivitelezett r�szei. Egerszegi
edz�j�nek, Kiss L�szl�nak a szavai mellett Sz�chy Tam�snak, a magyar
�sz�sport "szent sz�rnyeteg�nek" mondatai voltak sz�momra a
legfontosabbak, melyekkel Egerszegi �sz�stechnik�j�t elemezte. Ekkor esett
ugyanis sz� a "szakm�r�l", amiben feln�tt �s naggy� lett Egerszegi
Krisztina. Sz�chy elmondta: Egerszeginek nagyon ritka, �gysz�lv�n ide�lis
a testfel�p�t�se, mert annyira �ramvonalas, hogy szinte nem is kell
sz�molnia a k�zeg, a v�z ellen�ll�s�val. Ilyen mondatokb�l kellett volna
sokkal t�bb a filmbe.
Eg�sz�ben v�ve n�zhet�, de csak nagyon ritk�n izgalmas munka lett az
eredm�ny. Fontos, sportt�rt�netileg megker�lhetetlen dokumentum sz�letett,
dokumentumfilmk�nt ellenben kiegyens�lyozatlan munka. Engem szem�ly
szerint leny�g�z�tt Egerszegi h�ta. Tulajdonk�ppen ezt szerettem volna
l�tni. A film �ltal�noss�gban v�ve gesztusokb�l, l�tv�nyb�l �p�tkezik, nem
a besz�d m�v�szete. Egerszegi Krisztina �sz�n�, az�ta �zletasszony �s
csal�danya, nem a szavak nagymestere. Egy v�geredm�nyben portr�filmnek
sz�nt alkot�snak, amely nem b�lcs�szr�l, filoz�fusr�l, egy�b sz�m�gusr�l
mes�l, ezt figyelembe kellett volna vennie. S t�bbet tudatni vel�nk a
mozdulatokr�l, a gesztusokr�l, a monot�ni�r�l, a mag�nyoss�gr�l ott az
�sz�medenc�ben, a dobog� legfels� fok�n �s a sikertelens�g �r�iban, s az
�nnepl� ezerfej� sz�rny, a k�z�ns�g k�r�ben is. Megmutatni, k�pletesen
sz�lva, Egerszegi edz�sekbe, kudarcokba �s sikerekbe, kitart�sba
beleg�rnyedt h�t�t.
vissza | fel | home