Egerszegi háta
------------------------------------------------------------
forrás: Boronyák Rita, Filmkultúra 2000
------------------------------------------------------------
Az úszók szépen tartják magukat, ellentétben például a biciklizőkkel
vagy a pingpongozókkal. Egerszegi Krisztina a szárazföldön a félénk
emberek módjára kicsit görnyedt. Ez a római világbajnokságon elszenvedett
veresége után volt a legfeltűnőbb, amikor Zákonyi és stábja hosszan
filmezte hátulról magányos útján vissza az öltözőbe, de nem volt ez
másképp a nagy győzelmek idején sem. A vízben célszerűen használja a
testét, minden mozdulata tökéletesen harmonikus. Miután leúszta a magáét,
szép, zárt arcán nem látunk sem győzelmi mámort, sem a vereség feletti
csalódottságot. Mosolyog kicsit, de szenvedélyei belül maradnak.
Örülnünk kell, hogy elkészült ez a film, ahogyan ahhoz a kitartáshoz is
csak gratulálnunk lehet, amellyel Zákonyi S. Tamás és stábja 1994-től az
atlantai búcsúig követte Egerszegi Krisztina pályáját. Egerszegi
megérdemelte, hogy ne maradjon a tegnap napihíre, ahogy, tegyük hozzá, a
magyar sport nagyszerű hőseinek is kijárna kicsit több odafigyelés akkor
is, amikor már nem ők szerepelnek az aktuális szalagcímen. A nézők
kíváncsiak a sport híres embereire, s ez az elemi kíváncsiság (is) a show
business csillogó alakjaival rokonítja őket, amint az is, hogy a közönség
többnyire bulvárlapokból, kis színesekből merít információkat róluk. A
rendkívüli teljesítmény szüli ezt a kíváncsiságot, a tulajdonképpen
felfoghatatlan izgatja az embert. Egyfelől maga a teljesítmény hihetetlen
a hétköznapi embernek, másfelől pedig hogy ugyan minek. Sportolók ezrei
áldozzák testi épségüket, lelki egyensúlyukat, a fiatalságukat olyan
eredményekért, amelyeket záros határidővel valaki más úgyis múlttá tesz. A
teljesítmény szinte emberfeletti, de ember vitte végbe, győzött, sikerült
neki, olyan valakivé vált, aki helyettünk is sikeres, s ha drukkolunk
neki, a sikere a miénk is.
A film kezdete ígéretes: az alkotók nem esnek az édelgés csapdájába,
nem egérkéznek. A címül választott vezetéknév előrejelzi, mit szeretnének:
annyi ismeretet adni, amennyi a magánélet sérelme nélkül közölhető. Ebben
a tekintetben szerencsés egyensúlyt találtak: sohasem bulvár a
kíváncsiság, de nem is pusztán szikár tényközlések sorozatát látjuk.
Mégis, nyilvánvalóan piaci sikernek szánták a VHS-kazettán forgalmazott
filmet, hiszen megjelenésekor felhasználták az ilyenkor tanácsolt
marketingfogásokat: sajtótájékoztatók és -kampány, közönségtalálkozóval
egybekötött bemutatók. Ehhez a célhoz idomult a forma is. Összegezve azt
mondhatjuk: mindent megpróbáltak, hogy összeegyeztessék az eladhatóságot a
diszkrécióval, ami mindenképpen értékelendő. Lineáris, jól követhető
formában kapjuk a pályaképet, ahogyan a látványvilágot tekintve is
nyilvánvaló az igyekezet, minél kevésbé legyen "beszélő fejes", unalmas.
Berkes Gábort kérték föl a kísérőzene komponálására, aki szép, lágy,
dallamos, ahol kell, lelkesítően fennkölt zenét írt. Nagyon sok híres
embert kértek meg, hogy nyilatkozzon az úszónőről. A végeredmény a
nagyközönségnek szánt profi munka, amelyben megpróbálták hasznosítani az
ún. infotainment (szórakoztatva informálás) eszközeit. Az a kérdés,
sikerült-e ezzel megújítani a dokumentumfilmet, izgalmasabb lett-e a film
ezeknek az inkább televíziós eszközöknek a használatától.
Műfaját tekintve a portréfilm, a riportfilm, a sportközvetítés és az
amerikai mintájú sikerfilmek elemeit vegyíti ez a dokumentumfilm. Egyetlen
szervezőereje a linearitás. Hiányzik azonban a kohéziós erő, amitől ezek a
különnemű alműfajok egységbe szerveződhetnének, hiányzik az, amiről szólni
szeretne ezekkel, egészen pontosan hiányzik belőle a főhős, Egerszegi
Krisztina személyisége.
Portréfilmként
sajnálatosan keveset kapunk. Egerszegi nagyon zárkózott. Sokszor
használ általános alanyt önmagáról beszélve, mintegy távolítani próbálja a
kíváncsi tekinteteket. Tényeket, egyszerűen elmesélhető dolgokat hallunk
tőle. S ebben érzem az alapvető tévedést: a filmnek magának nem lett volna
szabad csak a szavakra építenie, hiszen Egerszegi önkifejezési közege az
úszás, nem a filozófia vagy az irodalom. A sportközvetítéssel nem lehet
ezt a munkát kiváltani. Mintha nem vennék észre, ki ő, s ebből következően
azt sem tudnák, mikor és hogyan lehetne közelebb kerülni hozzá. Olyan
példát szeretnék hozni erre, amikor nemcsak hogy nem értették meg azt, ami
történik, hanem elfedték, hazuggá tették magát a képet. Amikor
Barcelonából visszajött az olimpiai csapat, a Sportcsarnokban nagyszabású
ünneplést szerveztek neki. (Ide nem került felirat, nem tudjuk, hol
vagyunk, csupán a szponzorok neve olvasható, s ha akarjuk, rosszmájúan
arra is gondolhatunk: a támogatók hakniztatják a sportolókat.) Egerszegi
mosolyog, mosolyog a nagy szavak és ovációk közepette, majd összeroppan,
elsírja magát, és a "saját stáb" kamerája tolakodóan telibe veszi az
arcát. A bajnoknő szájáról tisztán leolvasható: "Én már nem bírom tovább".
Ebben az esetben két választása van a filmesnek. Vagy kivágja a jelenetet,
ha nem akar vele foglalkozni (ami hamisítás, persze), vagy rákérdez: ki
kötelezi a bajnokot arra, hogy (a csarnokbeli felirat szerint: "A siker
részeseinek, a támogatóknak") fontos összejövetelen ott legyen? S ha már
fontos az ott-léte, mert ne legyünk álszentek, az élsport a támogatókból
él, miért nem segíti szakember a siker, az ünneplés traumáinak
feldolgozásában? Itt hozzáfűzném: a pénzről mindvégig szó sem esik, mintha
nem is létezne, mintha semmi szerepe nem volna. De semmi. Nem mennek
utána, miből is van elege a bajnoknak a szimpátianyilvánítások, az
ünneplés közepette, a népszerűség csúcsán. Nem tudni, miért, e profinak
látszó stáb nagyon kezdő filmes hazugsággal leplezi el azt a pillanatot:
úgy tesz, mintha nem történt volna semmi. A látvány ellentmond a zenének
és a szövegnek. Beindul a hazugság-gépezet, elfedni azt a kis malőrt: a
Kiss László vállára boruló, összeroppant egérke képsorai alá lírai zenét
tesznek. A következő snittben a mamája az emberek áradó nagy szeretetéről
beszél. Ebben a kontextusban még a mama szavai is hazugságnak tűnnek,
pedig tőle mindvégig csak őszinte szót hallunk.
Riportfilmként
egyfelől túl nagyot markoltak. Túl sok nagy formátumú interjúalanyt
szólaltattak meg, túl kicsi mozgástérben. Ekkora terjedelemben még egy
Göncz Árpád sem képes túllépni a közhelyeken. (Gonoszkodás, de igaz: a
vége főcímben azt az egyszerű kérdést sem oldották meg, hogy a miniszter
és az úszó Deutsch Tamást megkülönböztessék egymástól.) Mintha a
megszólaltatottakra próbálták volna terhelni a munkát, amit a stábnak
kellett volna elvégeznie: megérteni Egerszegi saját válaszát arra a
kérdésre, hogy tulajdonképpen miért is. Minden nagy teljesítmény mögött
más a miértre adott válasz, s az személyiségfüggő.
Másfelől túl keveset akartak. Néhány lassított, beúsztatott vágóképpel,
lírai zenével elintézték azt az életteret, az uszodát, az öltözőt, ahol
Egerszegi tulajdonképpen nap mint nap győzött. Az élsportoló csupán a
kezdet kezdetén érzi a sportolás örömeit. Gyarmati Andrea említi, milyen
fontos, hogy a versenyúszó jól tűrje a monotóniát. Jó poénnak tűnik, de
mindent elárul, hogy Egerszegi legfeljebb élővízben akar úszni Atlanta
óta.
Az édesanya józan és őszinte szavai jelentették számomra azt az alapot,
amire a riportfilm részt rá lehetett volna építeni. Végigkövetni
Egerszegit kezdő úszó korától a sikerek csúcsára. Ez a rész, az alap,
rendben is volt, mert Egerszegi édesanyja okos, egy pillanatra sem szalad
el vele a ló. Szomorúan tapasztalta, hogy amikor a gyereke hazajött az
olimpiáról, az újságírók a "kis színes" kedvéért palacsintát süttettek
vele, jóformán oda se fért a gyerekéhez. És ekkor is: semmi. Snitt,
beszéljünk másról.
Sikertörténetként
kifejezetten sablonos, mondhatjuk kesernyésen. A film szerint éppen
csak megdöccen a pálya egyenletes emelkedése, amikor az 1994-es római
világbajnokságon megverik Egerszegit a kínai csodalányok. Istenemre, az is
mintha csak dramaturgiai fogás volna, mintha a megpróbáltatás arra volna
jó, hogy nagyobb érzelmi megrázkódtatást is láthassunk, s aztán annál
magasabbra íveljen a pálya. Az egész dopping-dolgot úgy kezeli a film,
mintha annak a gonosznak árnyéka sem vetülhetne ránk, hótiszta magyarokra.
Ez semmiképpen sem akarna gyanúsítás lenni. Csupán annak tudomásulvétele,
hogy számos szakíró és nyomdokaikban nagyon sok laikus meggyőződése: az
élsport teljesítményei mögött kell lennie valamilyen, mégoly okosan
használt szernek, mert az emberi szervezet teljesítőképessége véges, és a
mostani teljesítmények messze túlszárnyalják azt a határt. S mivel a
filmen látható személyiségből (amely személyiségkép, hangsúlyozom,
szerintem nem felel meg a valóságnak) szigorúan véve nem következnek a
fantasztikus világcsúcsok, érmek, ezért a film tulajdonképpen kívül marad
még a sikereken is. Pedig milyen beszédes a római világbajnokság utáni
sajtótájékoztató! Egerszegi szép, mosolygó, tiszta, zárt és okos arca,
amikor bejelenti: korábbi elhatározásával ellentétben folytatja az úszást,
mert vereséggel nem akarja abbahagyni. Teljesen nyugodt, a kudarcot
feldolgozta, s mert ettől a teljesítmény- és elváráskényszernek vége.
Magának akarja bebizonyítani, hogy képes felállni. Egy olyan vereség után,
amikor érthetően és teljes joggal a világ hamisságának tudhatta volna be,
hogy nem nyert, hiszen mindenki arról beszélt, hogy a kínai lányok
doppingoltak. Senki sem róhatta volna föl neki, ha azt mondja: ilyen
terepen én nem versenyzek, mert ez nem fair play, dajkálhatta volna élete
végéig a sérelmet, kesereghetett volna rajta. Ő nem. Nem dühöngött, nem
jelenetezett, csak rótta tovább csendesen a monoton kilométereket az
uszodában. Hogy aztán Atlanta után azt mondhassa: "és én megcsináltam".
Csak ennyi, minden cirkalmazás nélkül. Mert hol voltak már akkor a kínai
lányok! Emlékezzünk: akkor a magyar sportközvélemény azon furcsálkodott,
hogy Egerszegi nem örült látványosabban. A sportcirkusz szörnyűsége
nyilvánul meg számomra az effajta követelőzésben. Mint a
gladiátorjátékokon: a néző vért akar, erős effektusokat. Ő egyszerűen nem
az a típus, aki kint hordta volna a győzelmeit. S éppen ezért érzésem
szerint csendesebb film illett volna Egerszegi szégyenlős, szerény
alkatához. Ebben a filmben az Egerszegi ágya fölötti Madách-idézet is fals
kicsit.
A versenyeket
az egykorú sportközvetítések beépítésével elevenítik föl, s ezek a film legfelemelőbb, látványukat
tekintve is legmozgalmasabb és legjobban kivitelezett részei. Egerszegi
edzőjének, Kiss Lászlónak a szavai mellett Széchy Tamásnak, a magyar
úszósport "szent szörnyetegének" mondatai voltak számomra a
legfontosabbak, melyekkel Egerszegi úszástechnikáját elemezte. Ekkor esett
ugyanis szó a "szakmáról", amiben felnőtt és naggyá lett Egerszegi
Krisztina. Széchy elmondta: Egerszeginek nagyon ritka, úgyszólván ideális
a testfelépítése, mert annyira áramvonalas, hogy szinte nem is kell
számolnia a közeg, a víz ellenállásával. Ilyen mondatokból kellett volna
sokkal több a filmbe.
Egészében véve nézhető, de csak nagyon ritkán izgalmas munka lett az
eredmény. Fontos, sporttörténetileg megkerülhetetlen dokumentum született,
dokumentumfilmként ellenben kiegyensúlyozatlan munka. Engem személy
szerint lenyűgözött Egerszegi háta. Tulajdonképpen ezt szerettem volna
látni. A film általánosságban véve gesztusokból, látványból építkezik, nem
a beszéd művészete. Egerszegi Krisztina úszónő, azóta üzletasszony és
családanya, nem a szavak nagymestere. Egy végeredményben portréfilmnek
szánt alkotásnak, amely nem bölcsészről, filozófusról, egyéb szómágusról
mesél, ezt figyelembe kellett volna vennie. S többet tudatni velünk a
mozdulatokról, a gesztusokról, a monotóniáról, a magányosságról ott az
úszómedencében, a dobogó legfelső fokán és a sikertelenség óráiban, s az
ünneplő ezerfejű szörny, a közönség körében is. Megmutatni, képletesen
szólva, Egerszegi edzésekbe, kudarcokba és sikerekbe, kitartásba
belegörnyedt hátát.