EU ÉS A SPORT - Történeti áttekintés
Európa: együtt többre megyünk!
----------------------------------------------------------------------
forrás: Sz. Nagy Tamás, Nemzeti Sport 2003.07.22
----------------------------------------------------------------------
EU… Szépen lassan mindennapjaink
részévé vált ez a két, az Európai Uniót jelképező betű.
Nemhiába köszön ránk nap mint nap az újságokban, a
televízióban, hiszen 2004-től kezdődően mi is tagok leszünk,
Magyarország is csatlakozik az új európai rendszerhez. Hogy ez
jó lesz-e nekünk, avagy sem, arra nem tisztünk választ adni,
viszont nézzük meg röviden, hogy voltaképpen milyen
szervezethez is csatlakozunk majd jövő májusban.
Az európai nemzetek közötti együttműködés
kezdeteinek vizsgálatához jócskán a múltba kell tekintenünk.
Több mint másfél évszázada Victor Hugo, a kiváló francia író
már az "Európai Egyesült Államokról” álmodozott. 1848-ban ez
persze nem volt realitás, hiszen Európa a történelem során
sohasem volt teljesen egységes, ebben az időben is megosztva
volt. Birodalmak, majd később öntudatos nemzetállamok
alakultak ki az öreg kontinens területén, amelyek hol
fegyverrel, hol csellel terjeszkedtek egymás rovására. A múlt
század első felében ez az állandósuló szembenállás vezetett az
első világháborúhoz, ahhoz a pusztításhoz, amelyhez foghatót
addig még nem látott a földgolyó. De Európa nem tanult, az
ideológiák elsöpörték a józan gondolkodást, és újra csak
értelmetlen pusztítás lett a vége. Jött a második világháború,
értelmetlen szenvedéssel, meg nem rendezett olimpiai
játékokkal. A háború után a nyugat-európai államok első
embereiben - legyenek bár a győztes oldal régi vagy a vesztes
oldal új vezetői - végre tudatosult: együtt többre megyünk! És
Nyugat-Európa az 1951-ben aláírt Európai Szén- és
Acélközösségről (ESZAK) szóló szerződéssel elindult az
integráció útján. Elsődleges cél a fegyveres szembenállás
kockázatának csökkentése volt, de a döntésben megjelentek
olyan gazdasági és politikai okok is, amelyek a kontinens
felzárkózását voltak hivatva elősegíteni a két szuperhatalom
mellé. A katonai együttműködés kérdése a NATO 1949-es
megalakításával megoldódott, gazdasági téren viszont számtalan
új, a fejlődéshez nélkülözhetetlen intézkedésre volt szükség.
Az új, főképpen gazdasági célokra épülő együttműködés
következő lépcsője volt a sokat emlegetett Római Szerződés,
amely 1957-ben köttetett hat állam (NSZK, Franciaország,
Olaszország, Belgium, Hollandia, Luxemburg) részvételével. A
szerződés kimondja a közös piac alapjaként szolgáló négy
tényező érvényesülését, a munka (személyek), az áruk, a tőke
és a szolgáltatások szabad áramlását a tagországok között,
valamint közös politikák kialakítását. Ilyen uniós politikát
dolgoztak ki többek között a mezőgazdaságban, a közlekedésben.
A sport nem kapott helyet e megállapodásban, a kultúrával
együtt, mint társadalmi tevékenységet az unió - a tőle
teljesen független - Európa Tanács hatáskörébe utalta. Nem is
lett volna igazán logikus a sport beépítése az unió
jogrendjébe, hiszen az EU kimondottan gazdasági célok
megvalósítására szerveződött, és a sport ezekben az években
még nagyrészt társadalmi egyesületek nonprofit
tevékenységeként működött. A sport gazdasági szerepének
erőteljes növekedése a 80-as években indult meg, ennek legfőbb
oka a média megjelenése az ágazatban. Ebben az időben a
médiaipari fejlődés már lehetővé tette a sportesemények
megfelelő színvonalú közvetítését, és a televíziók ki is
használták ezt a lehetőséget. Az elektronikus média behozta az
otthonokba a látványos, nagy érdeklődésre számot tartó
sporteseményeket. A fokozódó érdeklődés a sportesemények iránt
a közvetítési jogok növekedését eredményezte, ez - a tavaly
jelentkező médiapiaci problémákig - biztos bevételt jelentett
a kluboknak. A csapatok működtetésére egyre több helyen
sportvállalkozások alakultak, egyes
futball-részvénytársaságokat be is vezettek a tőzsdére,
valamint tömegesen megjelentek azok a hivatásos játékosok,
akik már nem hobbiból sportoltak, hanem ez vált kenyérkereső
tevékenységükké. Ezáltal nyugodtan mondhatjuk: ma már egyes
sportágak a szórakoztató iparág részeként, üzleti alapon
működnek az öreg kontinensen is. Az élet tehát felülírta a
jogalkotók szándékát, hiszen, ami elképzelhetetlen volt az
50-es években, az mára valósággá vált: a sporttal - a fentebb
vázolt logika alapján - uniós szinten is foglalkozni kellett.
De a helyzet nem volt teljesen egyszerű… A sport sajátos
szabályai - például a külföldi játékosok szereplését korlátozó
kvótarendszer - ugyanis több esetben is ütköztek az uniós
alapelvekkel. Az első és talán legfontosabb teendő a személyek
szabad mozgásának megteremtése volt a sportban, ezt a
konfliktust az Európai Bíróság döntése rendezte az úgynevezett
Bosman-ügyben hozott döntésével, amellyel sorozatunkban később
bővebben foglalkozunk. Összegzésképpen az EU és a sport
kapcsolatáról elmondható, hogy az amatőr alapon szerveződő
sporttevékenységeket - köztük a nemzeti válogatottak
mérkőzéseit - az unió nem szabályozza, a professzionális
sporttevékenység viszont mint az üzleti szféra egyik ága az
uniós joganyag hatáskörébe tartozik. Itt is érvényesülnie kell
tehát az Európai Unió négy alapkövetelményének. Ezek
megkerülhetetlen elvek, a sportszférának alkalmazkodnia
kellett hozzájuk. Egyébként az unió minimális szinten
szabályozza a sportot, közös sportpolitikára - az érintettek
teljes egyetértése mellett - nincs szükség, a sportpolitika
kialakításának joga továbbra is nemzeti hatáskörben marad.
Amennyiben pedig a közeljövőben az EU újonnan készülő
alkotmányába bekerülne egy sportról szóló cikkely, az
egyértelműen gesztusértékű tett lenne az unió részéről: a
közösség ezzel deklarálná, hogy elismeri és fontosnak tartja a
sport által képviselt értékeket, a sport társadalmi szerepeit.
|